Azadima آزادی ما
زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران را بشناسید

زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران را بشناسید

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

علیرغم ظلم به همه ایرانیان، به سبب ماهیت دیکتاتوری دینی جمهوری اسلامی و قوانین زن ستیزانه، همواره زنان مورد ظلم بیشتری در این حکومت خودکامه قرار گرفته‌اند. همین مسئله سبب شده است که زنان آزادیخواه زیادی از دل جامعه ایران برخیزند. زنانی که در خط مقدم مبارزه با جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند و هزینه زیادی را در این راه می‌پردازند. در این رشته مقالات از وبسایت آزادی ما به معرفی زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران خواهیم پرداخت و مرور خلاصه‌ای خواهیم داشت به زندگی آن‌ها تحت دیکتاتوری جمهوری اسلامی.

زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران

در بخش اول از رشته مقالات زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران، به معرفی گلرخ ایرایی، نرگس محمدی و نسرین ستوده خواهیم پرداخت.

گلرخ ایرایی

گلرخ ایرایی

گلرخ ایرایی فعال مدنی، زندانی سیاسی و همسر زندانی سیاسی آرش صادقی است. وی برای اولین بار در سال ۱۳۹۵به همراه آرش صادقی بازداشت شد و به دلیل داستان منتشر نشده‌ای که به  داستان سنگسار یک زن مربوط می‌شد، به اتهام «توهین به مقدسات» محکوم شده و همچنین به دلیل فعالیت‌هایی از جمله عضویت در گروه لگام (کارزار لغو گام به گام اعدام)، کشف حجاب و ترویج بی‌حجابی از طریق گذاشتن عکس‌های بدون روسری در کنار همسرش در صفحه شخصی فیس‌بوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه‌هایی در مخالفت با مجازات اعدام، نگهداری عکس اعدام شدگان دهه ۶۰، شرکت در تجمعات مختلف مقابل زندان اوین از جمله تجمع حمایت از نرگس محمدی، ارسال گزارش موارد نقض حقوق بشر برای سازمان ملل متحد، همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران، دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های زندانیان و کشته‌شدگان سال ۸۸ و دهه ۶۰ به تبلیغ «علیه نظام» متهم شده که همین مسئله باعث محکومیت او به ۶ سال زندان (۵ سال به دلیل توهین به مقدسات و یک سال به دلیل تبلیغ علیه نظام) گردید. 

پس از پایان این دوره ۶ ساله زندان، آزار و اذیت گلرخ ایرایی توسط جمهوری اسلامی به پایان نرسید و او بار دیگر در چهارم مهر ۱۴۰۱ با هجوم نیروهای حکومتی در منزلش بازداشت شد. پس از این اتفاق خانوم ایرایی به زندان اوین منتقل گردید. روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ منابع حقوق بشری گزارش دادند که گلرخ ایرایی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است. همچنین دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت حضور در تهران، دو سال ممنوعیت حضور در احزاب و گروه‌ها و ضبط گوشی تلفن همراه، دیگر مجازات‌هایی است که در این حکم آمده است.

نرگس محمدی

نرگس محمدی

نرگس محمدی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی ایرانی است که همانند میلیون‌ها ایرانی دیگر از اصلاح پذیر بودن جمهوری اسلامی ناامید گشته و در زمره کسانی قرار گرفت که راه حل را در چیزی جز سرنگونی جمهوری اسلامی نمیدانند. خانم محمدی در ابتدا فعالیت خود را با جریانات ملی مذهبی آغاز کرد، در سال ۷۶ در ستاد محمد خاتمی فعال بود و در انتخابات سال ۱۳۷۸ مجلس در ستاد ملی‌ مذهبی‌ها فعالیت داشت. 

نرگس محمدی سال ۱۳۷۸ با تقی رحمانی، فعال و زندانی سیاسی ملی مذهبی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند دو قلو است.

نرگس محمدی در سال ۱۳۸۹ در مقام نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر بازداشت شد. محمدی در ابتدا با استنادِ دادگاه به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی ایران (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، به استناد ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی (عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی (در خصوص فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این رأی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس کاهش یافت. این حکم از اردیبهشت ۱۳۹۱ به اجرا درآمد. خانوم محمدی اما در تیرماه ۱۳۹۱ در اثر بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی که در دوران بازجویی به آن‌ها مبتلا گردیده بود به بیمارستان منتقل گردید و در همین رابطه، با رای عدم تحمل کیفر پزشکان از زندان آزاد شد.

پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ نرگس محمدی بار دیگر بازداشت و این بار به اتهاماتی از جمله همکاری با داعش، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی متهم گردید. به سبب این اتهامات، نرگس محمدی توسط قاضی صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم گردید. در مهرماه ۱۳۹۵ شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان دادگاه بدوی خانوم محمدی را تأیید کرد.

نرگس محمدی در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹، پس از پنج و نیم سال حبس مداوم، از زندان آزاد شد. 

نرگس محمدی


کمی بعد از آزادی اما پرونده جدیدی علیه نسرین ستوده ساخته شد و خرداد ماه ۱۴۰۱ او به  به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد. در این پرونده نرگس محمدی با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح مجرم شناخته شد. بعد از قطعی شدن این حکم، خانوم محمدی ۲۵ آبان ۱۴۰۰ بر سر مزار ابراهیم کتابدار(از کشته شدگان آبان ۹۸) با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شد. بعد از این بازداشت و دو ماه بی خبری از وضعیت خانوم محمدی، او بار دیگر به ۸ سال زندان، ۷۰ ضربه شلاق وبه دو سال «ممنوعیت از ارتباط مخابراتی» محکوم شد. اما ای حکم زندان نیز آخرین حکم خانوم محمدی نبود و وی در ۱۷ مهر ۱۴۰۱ به ۱۵ ماه حبس و پاکسازی زباله در شهرستان‌ها به مدت سه ماه، روزی چهار، ساعت متهم شد.

 نسرین ستوده
 


نسرین ستوده لنگرودی (زادهٔ ۹ خرداد ۱۳۴۲) حقوق‌دان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است. خانم ستوده در دهه ۱۳۷۰ هم به فعالیت‌های مطبوعاتی و اجتماعی اشتغال داشت اما از دهه ۱۳۸۰ و پس از وکالت برخی از پرونده‌هایی که نهادهای امنیتی روی آنها حساسیت داشتند نامش وارد رسانه‌ها شد و همزمان تحت فشار نهادهای امنیتی و فضایی حکومت ایران قرار گرفت. او در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار بازداشت شد.  علت این بازداشت بی حجابی ذکر شد و خانوم ستوده به دلیل اعتراض به روند دادرسی به ۵ روز حبس محکوم شد. بعد از این جلسه دادگاه، حکم شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت برای نسرین ستوده در دادگاه تجدید نظر به اتهاماتی از جمله «بی حجابی، اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» تایید شد. 

بعد ازمحکومیت به زندان، شعبه دوم دادیاری دادسرای شهیدمقدس تهران  با ارسال نامه های جداگانه به رضا خندان همسر، و مهراوه دختر (در آن زمان۱۲ ساله) خانوم ستوده، آن‌ها را ممنوع الخروج کرد.

روز ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۲، نسرین ستوده به همراه ده نفر دیگر از جمله مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار از زندان اوین آزاد شد اما محرومیت او از وکالت به مدت سه سال تایید شد.  

۲۳ خرداد ۹۷ نسرین ستوده بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. «تبلیغ علیه نظام، اهانت به رهبر جمهوری اسلامی و جاسوسی از اتهامات جدید خانوم ستوده بودند. صبح روز سه‌شنبه، ۱۳ شهریور ۹۷ رضا خندان، همسر نسرین ستوده در خانه‌اش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

 نسرین ستوده

۶ آبان ۱۳۹۹ دختر نسرین ستوده روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه با شکایت یکی از ماموران بند زندان اوین برای دفاع به دادگاه رفت و به قید وثیقه آزاد شد.  

سه شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ خبرگذاری‌های قوه قضایی اعلام کردند که نسرین ستوده به ۳۳ سال زندان محکوم شده است که ۱۲ سال آن قابل اجرا است. ۳۰ مهر ۱۳۹۹ داره کل زندان‌های استان تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نسرین ستوده برای گذراندن دوره زندان خود به زندان قرچک منتقل شده است.

مقالات بیشتر

کتایون ریاحی؛ هنرمند تابوشکن

کتایون ریاحی؛ هنرمند تابوشکن

زندانی سیاسی

نخستین هنرمندانی که همراهی خود را با خیزش ۱۴۰۱ نشان داد و به نوعی تابو شکنی کرد کتایون ریاحی بوده است. در این مقاله قصد داریم وضعیت کتایون ریاحی و تاثیر حرکت آزادیخواهانه او را مورد بررسی قرار دهیم.

مبارزی خستگی ناپذیر به مثال اسماعیل بخشی

مبارزی خستگی ناپذیر به مثال اسماعیل بخشی

زندانی سیاسی

اسماعیل بخشی فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه است که نامش در پی اعتراضات کارگران این کارخانه بر سر زبان‌ها افتاد. آقای بخشی بارها توسط مزدوران جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت قرار گرفت، به زندان رفت و شکنجه شد اما هرگز از گفتن حقیقت هراس پیدا نکرده و از مبارزه خود دست نکشید.

حکم سنگین زندان برای آرش صادقی

حکم سنگین زندان برای آرش صادقی

زندانی سیاسی

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، از احکام سنگین صادره برای فرزندش خبر داد. به گفته حسین صادقی، آرش صادقی به پنج سال و هشت ماه زندان، دو سال منع حضور در تهران و استانهای شمالی مجاور، دو سال منع فعالیت در فضای مجازی، دو سال منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

سپیده قلیان نماد شجاعت و ایستادگی

سپیده قلیان نماد شجاعت و ایستادگی

زندانی سیاسی

سپیده قُلیان فعال مدنی و زندانی سیاسی ایرانی است که در بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۱ بلافاصله پس از آزادی از زندان اوین به دلیل شعار دادن علیه علی خامنه‌ای با حمله نیروهای حکومتی بازداشت شد. اما سپیده قُلیان کیست و چه اتفافاتی در زندگی او رخ داده است تا به این مرحله از شجاعت برسد؟ در این مقاله سوابق و مبارزات سپیده قلیان علیه جمهوری اسلامی را بررسی خواهیم کرد.