Azadima آزادی ما
رد پای حکومت در مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر

رد پای حکومت در مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

مسمومیت دانش آموزان دختر از هنرستان نور شهر قم در نهم آذر ماه ۱۴۰۱ آغاز شد. وضعیت این مدرسه مجدد در بیست و دوم آذر بحرانی شد و دانش آموزان با علائم مسمومیت به اروژانس منتقل شدند. بعد از دو حادثه پشت سر هم در مدرسه نور، شرایط مشابه در بیست و ششم دی ماه در مدرسه فرزانگان اردبیل،  ۸ بهمن در مدرسه فاطمیه قم، ۱۷ بهمن در چهار مدرسه اردیل، ۱۲ بهمن در مدرسه بلقیس قم، ۱۰ بهمن مجددا در مدرسه فاطمیه قم،‌۲۵ بهمن در دبیرستان دخترانه‌ای در تهران، ۲۶ بهمن در مدرسه شاهد رضویه قم،‌ ۳ اسفند در مدرسه احمدیه بروجرد، ۴ اسفند مجددا در همین مدرسه و ۷ اسفند در مدرسه ۱۵ خرداد بروجرد تکرار شد. شمار قربانیان این حملات تا روز هفتم اسفند ۱۴۰۱ به بیش از ۴۰۰ صد نفر رسیده بود.

اما پس از روز ۷ اسفند و زمانی که دیگر هیچ جای شکی برای سازماندهی شده بودن این حملات باقی نبود، چهارشنبه دهم اسفند بار دیگر دستکم ۲۶ مدرسه دخترانه در سراسر کشور مورد حمله قرار گرفتند. مدارس دخترانه شهرهای تهران، اردبیل، شاهین شهر و کرمانشاه هدف حملات بودند. بعد از این حملات، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی به نام شهریار حیدری، اعلام کرد که شمار قربانیان حملات شیمیایی به دختران دانش آموز به ۹۰۰ نفر رسیده است اما آمارهای مردمی شمار قربانیان را تا ۳ برابر این میزان اعلام می‌کنند. لیست مدارس دخترانه‌ای که در ۱۰ اسفند مورد حمله قرار گرفتند به شرح زیر است:

  • 1. مدرسه‌ی دخترانه‌ی بهاران در اردبیل 
  • 2.مدرسه‌ی دخترانه‌ی سما در اردبیل 
  • 3.مدرسه‌ی دخترانه‌ی عفاف در اردبیل 
  • 4.مدرسه‌ی دخترانه‌ی فرزانگان ۲ در اردبیل 
  • 5.مدرسه‌ی دخترانه‌ی ذاکر در اردبیل 
  • 6.مدرسه‌ی دخترانه‌ی اندیشه در اردبیل 
  • 7.مدرسه‌ی دخترانه‌ی شمس در پردیس 
  • 8.مدرسه‌ی دخترانه‌ی سیدالشهدا در تهران 
  • 9.مدرسه‌ی دخترانه‌ی پاپلی در تهران 
  • 10.مدرسه‌ی دخترانه‌ی امام حسین در تهران 
  • 11.مدرسه‌ی دخترانه‌ی ۱۳ آبان در تهران 
  • 12. مدرسه‌ی‌ دخترانه‌ی هاجر در تهران  
  • 13.مدرسه‌ی دخترانه‌ی یارجانی در تهران  
  • 14.مدرسه‌ی دخترانه‌ی امت در تهران 
  • 15.مدرسه‌ی دخترانه‌ی عصمت در تهران  
  • 16.مدرسه‌ی دخترانه‌ی امام حسن در تهران 
  • 17.مدرسه‌ی دخترانه‌ی مدرس در تهران 
  • 18.مدرسه‌ی دخترانه‌ی زراوند در تهران 
  • 19.مدرسه‌ی دخترانه‌ی جاجرودی در تهران 
  • 20.مدرسه‌ی دخترانه‌ی مهدیه در تهران 
  • 21.مدرسه‌ی دخترانه‌ی معاد در تهران 
  • 22.مدرسه‌ی دخترانه‌ی رضوان در فردیس 
  • 23.مدرسه‌ی دخترانه‌ی مصباح در کرمانشاه 
  • 24.مدرسه‌ی دخترانه‌ی مصباح در کرمانشاه 
  • 25.مدرسه‌ی دخترانه‌ی دانشگاه صنعتی  در أصفهان 
  • 26.مدرسه‌ی دخترانه‌ی ۲۲ بهمن در شاهین شهر

برخی از منابع شمار مدارس تحت حمله قرار در ۲۶ اسفند را نزدیک به ۵۰ مدرسه دخترانه اعلام کرده‌اند اما حمله به دستکم ۲۶ مدرسه‌ای که در بالا به آن اشاره شد از طریق گزاراشات مردمی تایید شده است. 

به گفته دانش آموزان و پدر و مادر آن‌ها، بعد از اینکه بوی نزدیک به بوی نارنگی یا ماهی فاسد در محیط مدرسه پخش می‌شود دانش آموزان با سرگیجه و بی حسی دست و پا از حال می‌روند. دکتر مازیار صدری، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با توجه به علائم اعلام شده از مسمومیت‌ها در مصاحبه با تلویزیون ایران اینترنشنال احتمال داد گاز «فسفین» ماده مورد استفاده در حمله شیمیایی به مدرسه‌ها باشد.

واکنش‌ها به مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر

واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی یک سناریو تکراری بود. مرحله اول تکذیب، مرحله دوم شلوغش نکنید و مرحله سوم متهم سازی‌های خنده آور. برخی از این واکنش‌ها عبارتند از:

  • محمد اعتماد اعجازی، فرماندار اردبیل: علت مسمومیت دانش آموزان مدرسه دخترانه فرزانگان نشت گاز است! ۲۷ دی ۱۴۰۱ 
  • یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش: شایعه است. دانش آموزان بیماری زمینه‌ای دارند. ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 
  • محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور: مسمومیت‌های قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد. یک اسفند ۱۴۰۱ 
  • فاضل میبدی، استاد حوزه: گروه مذهبی «هزاره‌گرا» مسئول مسمومیت دختران دانش‌آموز است. ۷ اسفند ۱۴۰۱ 
  • جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس جمهوری اسلامی: مسمومیت‌های دانش‌آموزان مدارس عمدی رخ داده و قطعا از خارج از کشور هدایت می‌شود و چون این مسمومیت استمرار پیدا کرده است جا دارد به صورت دقیق بررسی شود. ۸ اسفند ۱۴۰۱ 
  • بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: «نوعی سم خفیف» باعث ایجاد مسمومیت دانش‌آموزان شده است. کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مامور کردیم. اینکه این سم چطور تولید شده و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست. ۹ اسفند ۱۴۰۱ 
  • احمد رضا رادان فرمانده فراجا: هنوز کسی را در زمینه مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت نکردیم. ۹ اسفند ۱۴۰۱ 
  • احمد وحیدی، وزیر کشور: بیخود هراس افکنی نکنید. ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 
  • حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: به نظرم این طراحی برای سناریوی بزرگ‌تر روزهای بعد است که بگویند این‌ها با تحصیل و حقوق زنان مخالف هستند.۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 
  • انسیه خزعلی، معاون رئیسی در امور زنان: مسمومیت دانش‌آموزان را دشمن ایجاد کرده است. ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ 
  • یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش: بخش اعظم این موضوع، ناشی از ایجاد جو روانی در جامعه دانش آموزان و خانواده ها بوده است. مسمومیت‌ها «‌توطئه» هستند. رسانه‌های داخلی باید فضا را آرام کنند. ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ 
  • حسین نوری همدانی، مرجع تقلید شیعه: دشمن به بهانه مسمومیت در مدارس به دنبال ضعیف نشان دادن ما است. ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ 
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی: عامل مسمومیت دانش آموزان دختر در مدرسه خیام پردیس تانکر نفت است! ۱۱ اسفند ۱۴۰۱

جمهوری اسلامی متهم اصلی حملات شیمیایی به مدارس دخترانه

با اینکه مقامات جمهوری اسلامی بیان می‌کنند که هنوز علت مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر مشخص نیست اما با کمی واکاوی به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که جمهوری اسلامی عامل اصلی حملات شیمیایی به دختران ایرانی در مدارس است.

سابقه حکومت در حوادث مشابه

یکی از دلایلی که افکار عمومی را وادار کرده است تا تنها حکومت جمهوری اسلامی متهم اصلی حملات شیمیایی به مدارس دخترانه بدانند سابقه این حکومت در جنایات مشابه‌ است. جنایاتی که همانند حملات به مدارس دخترانه سبب در سکوت خبری و پشتیبانی توسط حکومت صورت گرفتند و هرگز مشخص نشد که چه کسی مسئول اصلی آن است.

اسید پاشی اصفهان 

یکی از جنایات مشابه حکومت جمهوری اسلامی علیه مردم ایران اسید پاشی به زنان در اصفهان است. طرحی حکومتی که آغاز آن به دستور امام جمعه منتخب خامنه‌ای در اصفهان کلید خورد. در جریان این اسید‌پاشی‌ها دستکم ۴ دختر جوان قربانی اسیدپاشی شدند که یک نفر از آ‌ن‌ها درگذشت. سایر قربانیان نیز یا تمام یا نزدیک به تمام بینایی خود را از دست دادند. اسیدپاشی‌ها در مهرماه ۱۳۹۳ در شرایطی رخ داد که مجلس جمهوری اسلامی در حال تصویب طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» بود و مدتی پیش از آن سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان گفته بود که «مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب ‌تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.»

فرمان آتش به اختیار توسط علی خامنه‌ای 

سال ۹۶ علی خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های خود به طرفدارانش گفت:

«آنجایی که فکر می‌کنید دستگاه مرکزی دچار اخلال است آتش به اختیار عمل کنید.»

این صحبت‌های علی خامنه‌ای سبب شد که نیروهای حامی حکومت با آزادی بیشتر مزاحم شهروندان ایرانی شوند و به راحتی به خود اجازه دهند قوی تر از قبل در حریم خصوصی افراد دخالت کنند. به بیان دیگر، حامیان حکومت با کسب اجازه از خامنه‌ای حتی اگر جان یک شهروند ایرانی را در راستای مواضع نظام بگیرند می‌توانند بگویند که آتش به اختیار عمل کرده‌اند و هیچکس حق پیگیری آن‌ها را نخواهد داشت.

فرمان تنبیه نوجوانان توسط علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای در اولین واکنش خودش به خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در یازدهم مهر ۱۴۰۱ خواستار تنبیه نوجوانانی شده بود که در خیابان به اعتراض می‌پردازند. وی در این رابطه گفته بود: 

«این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی‌اند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که حالا طرفداران رهبر جمهوری اسلامی فرایند تنبیه نوجوانان را با حمله شیمیایی به مدارس دخترانه آغاز کرده‌اند.


فرمان تنبیه نوجوانان توسط علی خامنه‌ای

حضور نیروهای امنیتی در مدارس

اما علاوه بر فراهم کردن راه توسط حکومت برای حمله شیمیایی به مدارس دخترانه و همچنین صدور دستور این جنایت در پشت درب‌های بسته، یک مسئله دیگر نشانگر نقش مستقیم حکومت جمهوری اسلامی است؛ حضور سنگین نیروهای امنیتی و لباس شخصی در مدارسی که به آن‌ها حمله می‌شود. در برخی از موارد، حتی قبل از حضور اورژانس و قبل از حضور خانواده‌ها در مدارس نیروهای لباس شخصی حکومتی در مدارس حاضر می‌شوند. ایجاد چنین یک جو امنیتی به این شکل به خوبی یادآور شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیما PS752 است که پس از آن حادثه نیز نیروهای امنیتی قبل از هرکسی در محل سرنگونی هواپیما حاضر شدند و وسائل ارتباطی باقی مانده از مسافرین را ضبط کرده و اجازه اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها را نداند. نیروهای امنیتی حاضر در مدارس نیز برای همین مسئله به خیلی زود، به شکلی که به نظر می‌رسد از پیش به آن‌ها اطلاع داده شده است که کدام مدرسه قرار است مورد حمله قرار بگیرد در محل حاضر می‌شوند و به کنترل جو، جلوگیری از اطلاع رسانی و سرکوب پدر و مادران معترض می‌پردازند.


عدم رسیدگی به موضوع

بیش از سه ماه است که مدارس دخترانه در ایران مورد حمله شیمیایی قرار می‌گیرند و مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر ادامه دارد اما با این حال هیچ متهمی در این باره دستگیر نشده است. در واقع، هیچ تلاشی از سوی مقامات جمهوری اسلامی برای بررسی حمله به مدارس دخترانه صورت نمی‌گیرد و حتی سعی نمی‌شود که جلوی آن‌ها گرفته شود.  


در شرایطی که یک آشپز برای آموزش پخت کتلت در کم‌تر از 24 ساعت دستگیر می‌شود و دستگیری امثال سپیده رشنو در کم‌تر از یک روز انجام می‌شود و یا حکم اعدام محسن شکاری، مجید رضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و محمد حسینی در کم‌تر از یک ماه اجرا می‌شود حمله شیمیایی به مدارس دخترانه به صورت سریالی و با یک الگو مشخص بیش سه ماه ادامه پیدا می‌کند. در چنین شرایطی کاملا منطقی است که نتیجه بگیریم حکومت جمهوری اسلامی برای اینکه خود آمر و عامل مسمومیت‌های سریالی دختران دانش آموز است هیچ اراده‌ای برای رسیدگی به این موضوع ندارد.

خاموش بودن دوربین مدارس در زمان مسمومیت

پس از حمله به مدارس دخترانه ویدئوهایی از چند مدرسه منتشر شده است که نشان می‌دهد دانش آموزان یا پدر و مادر آن‌ها به خاموش بودن دوربین مدرسه در زمان مسمومیت اعتراض می‌کنند. بله! دورین امنیتی مدرسه دخترانه دقیقا در زمان حمله تروریستی خاموش بوده است! این یعنی عوامل مدرسه یا به اختیار یا به اجبار در حمله به دانش آموزان دختر نقش داشته‌اند.

پیش از این، در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، زمانی که مدارس دخترانه به یکی از سنگرهای اصلی مبارزه با جمهوری اسلامی تبدیل شد مدیران طرفدار حکومت نقش اصلی را در معرفی دانش آموزان به مدارس نهادهای سرکوبگر بازی کردند و حالا اصلا بعید نیست که در حمله شیمیایی به مدارس دخترانه نیز همکاری کنند.

انگیزه حکومت جمهوری اسلامی از حمله شیمیایی به مدارس دخترانه

قبل از اینکه به سراغ انگیزه جمهوری اسلامی از حمله شیمیایی به مدارس دخترانه برویم، باید به این نکته اشاره کنیم که در اکثریت مواقع نمی‌توان یک توجیه منطقی برای اعمال جمهوری اسلامی پیدا کرد و در واقع، اگر اعمال و تصمیم گیری‌های خامنه‌ای و طرفدارانش بر اساس منطق بود هرگز بن بست دیکتاتوری امروزی پدید نمی‌آمد. اما در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان دختر می‌توان دو مسئله دور از ذهن نیست.

تست برای سرکوب خیزش‌های آینده

در بسیاری از موارد حمله شیمیایی به دختران دانش آموز، دانش آموزان در حیاط مدرسه قربانی این حمله شدند. این یعنی ماده مورد استفاده برای حمله به مدارس دخترانه در فضای باز نیز تاثیرگذار است. اگر اخبار خیزش انقلابی ایرانیان آزادیخواه علیه جمهوری اسلامی را دنبال کرده باشید حتما به یاد دارید در زمانی که اعتراضات در دانشگاه‌ها به اوج خود رسید، گزارشات مردمی زیادی از مسمومیت دانشجویان بعد از خوردن غذای دانشگاه منتشر شد. بنابراین، حکومت استفاده از مسمومیت و سرکوب بیولوژیکی را در سابقه خود دارد و حالا  در زمانی که از نظر نیروی انسانی در ضعیف‌ترین وضعیت تاریخ خود به سرمی‌برد، به نظر می‌رسد که در حال تست یک سبک سرکوب جدید برای کنترل اعتراضات آتی است و این تست را در جایی انجام می‌دهد که خامنه‌ای نیز لذت انتقام را بچشد.

مقالات بیشتر

ضرورت حفظ آزادی بیان

ضرورت حفظ آزادی بیان

سیاسی

آزادی بیان یکی از ستون‌های اصلی جوامع دموکراتیک مدرن است. با اینکه این آزادی در اعلامیه جهانی حقوق بشر و بسیاری از قوانین اساسی و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی آمده است، اهمیت آن فراتر از مسائل قانونی است. آزادی بیان برای عملکرد یک دموکراسی سالم و قوی، جستجوی حقیقت و حفاظت از حقوق فردی ضروری است. در اینجا دلایلی آمده است که چرا این آزادی نباید نادیده گرفته شود.

شباهت های داعش و جمهوری اسلامی

شباهت های داعش و جمهوری اسلامی

سیاسی

بعد از حمله گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش در سال ۲۰۱۴ به سوریه، جهان در شوک بزرگی فرو رفت. داعش سطح جدیدی از تروریسم، اسلام افراطی و جنایت را ارائه می‌کرد در ادامه این مطلب شباهت‌های داعش و جمهوری اسلامی را بر خواهیم شمارد.

پافشاری بر حماقت به سبک مصطفی میرسلیم

پافشاری بر حماقت به سبک مصطفی میرسلیم

سیاسی

پای صحبت مقامات جمهوری اسلامی که بنشینید گویا از قصد تلاش می‌کنند تا مردم ایران را از اینی که هستند عصبانی‌تر کنند. یکی از کسانی که همواره در بین مقامات جمهوری اسلامی این چنین رفتار کرده و با مواضع خود نمک بر زخم مردم ایران پاشیده است مصطفی میرسلیم، نماینده کنونی مجلس جمهوری اسلامی است.

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

سیاسی

لیبرالیسم یک فلسفه سیاسی و اخلاقی است که بر ایده‌های آزادی و برابری استوار است. با ریشه در دوران روشنگری، این اندیشه تاکنون تکامل یافته و هم بر اندیشه و هم بر عمل سیاسی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. این مقاله به بررسی اصول اصلی لیبرالیسم، تکامل تاریخی آن و ارتباط آن با دنیای معاصر می‌پردازد.