Azadima آزادی ما
فاطمه سپهری کیست؟

فاطمه سپهری کیست؟

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

«من و میلیون‌ها نفر دیگه تا پس گرفتن ایران از پا نمینشینیم.» این آخرین پیامی بود که بیست و ششم بهمن‌ها ۱۴۰۱ توسط فاطمه سپهری از درون زندان منتشر شد. ارسال چنین پیامی از داخل زندان بار دیگر اراده بی پایان خانوم سپهری را برای مبارزه در راه آزادی نشان داد. اما فاطمه سپهری که این چنان با قدرت در مقابل زندان و شکنجه دیکتاتوری جمهوری اسلامی از خود مقاومت نشان می‌دهد کیست؟ چرا فاطمه سپهری تبدیل به یک نماد در بین مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شده است؟ در این مقاله مروری خواهیم داشت بر زندگینامه فاطمه سپهری و تاثیرگذاری این کنشگر سیاسی را در جامهه ایران مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فاطمه سپهری کیست؟

فاطمه سپهری از برجسته‌ترین مخالفان جمهوری اسلامی در داخل ایران است که هم اکنون در زندان مشهد به سر می‌برد. خانوم سپهری متولد 1343 و اهل مشهد است که با پایان دوره لیسانس خود موفق به دریافت این مدرک در رشته مدیریت بازرگانی شده است. فاطمه سپهری همچنین همسر خود را در سال‌های اولیه جنگ ایران و عراق از دست داده است و جالب است بدانید که بعد از این تراژدی، سرپرستی فرزند او به پدر همسرش به عنوان ولی شرعی داده شده است.

اما برخلاف چیزی که جمهوری اسلامی سعی دارد نشان دهد، فاطمه سپهری به عنوان یک فرد مذهبی و همچنین به عنوان کسی که عضوی از خانواده خود را جنگ ایران و عراق از دست داده است، کاملا مخالف ماهیت و وجود جمهوری اسلامی است. فعالیت‌های سیاسی خانوم سپهری از سال ۹۸ و با بیانیه استعفای علی خامنه‌ای از قدرت یا همان بیانیه ۱۴آغاز شد.

محمد حسین سپهری، بردار فاطمه سپهری از امضاکنندگان این بیانیه بود و خود خانوم سپهری نیز نقش پر رنگی در تدوین و انتشار آن بازی کرد. بعد از انشار بیانیه‌ی ۱۴ زن داخل ایران، از جمله فاطمه سپهری، با انتشار بیانیه دیگری حمایت تمام و کمال خود را از بیانیه استعفای علی خامنه‌ای امضا کردند.

در نتیجه انتشار این دو بیانیه، فاطمه سپهری و محمد حسین سپهری همانند سایر امضاکنندگان بیانیه‌ها با هجوم نیروهای امنیتی به منزلشان بازداشت شدند. در این بیانیه‌ها اصلیت نظام جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای مورد هدف قرار گرفتند و امضا کنندگان بیانیه خواستار عبور از جمهوری اسلامی و تدوین یک قانون اساسی جدید برای ایران شدند.

عدم سکوت پس از آزادی از زندان

فاطمه سپهری پس از حدود ۹ ماه حبس به دلیل آنچه «همسر شهید بودن» اعلام شد از زندان آزاد شد. اما خانوم سپهری پس از آزادی از زندان نیز سکوت نکرد و در یک اظهار نظر مهم گفت: 

«من کوتاه نمی‌آیم، ساکت نمی‌نشینم، حرف برای گفتن، خیلی دارم؛ این راه را ادامه می‌دهم و سکوت نمی‌کنم». 

آزادی فاطمه سپهری در شرایطی رخ داد که او حدود یک ماه قبل از آزادی و در مورد احتمال عفو از طرف علی خامنه‌ای گفته بود: 

«من عفو رهبری نمی‌خواهم؛ زیرا رهبری را قبول ندارم. من کاری نکردم.جنگ تحمیلی را راه انداختند و بچه‌های مرا بی‌پدر کردند و ۳۸ سال زندگی مرا به تاراج بردند، حالا به من می‌خواهند عفو بدهند! مگر من چه کار کردم؟! تمام اتهامات مرا ابتدا ثابت کنند، بعد مرا به زندان ببرند، ابد بدهند، اعدامم کنند. من عفو خامنه‌ای را نمی‌خواهم؛ عفو را به کسانی بدهد که رهبر را دوست دارند». 

از جمله اتهاماتی که خانوم سپهری در این دوره به آن مجکوم شده بود می‌توان به توهین به اسلام، توهین به روح الله خمینی و علی خامنه‌‌ای، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای براندازی این حکومت، مصاحبه با رسانه‌های معاند، تشویق اذهان عمومی، برهم زدن امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی با تجمع کردن و برهم زدن امنیت ملی اشاره کرد. براساس این اتهامات، خانوم سپهری به ۳ سال و ۶ ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

بازداشت در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی

فاطمه سپهری از اولین چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی بود که در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد. وی در مصاحبه‌های خود در جریان این خیزش نشان داد که  همانند گذشته همچنان در کنار مردم ایران است و بار دیگر از سرنگونی جمهوری اسلامی سخن گفت. بعد از این مصاحبه‌ها اما خانوم سپهری سی‌ام شهریور ۱۴۰۱با هجوم ماموران حکومتی بازداشت شد


س از تحمل ۳ ماه زندان بدون محاکمه و همچنین ۳ بار تمدید قرار بازداشت موقت، هفتم دی ماه ۱۴۰۱ برادر فاطمه سپهری خبر داد که او به تحمل یک سال زندان و پرداخل ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی به حکومت محکوم شده است.  نکته جالب در مورد  حکم دادگاه خانوم سپهری این است که او اینبار برای اظهار عدم پشیمانی منتظر آزادی از زندان نماند و در دفاعیه خود در دادگاه دوم که ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ منتشر شد اعلام کرد که «من و میلیون‌ها نفر دیگر تا پس گرفتن کشور و سرزمین‌مان از پای نخواهیم نشست.»


متن کامل دفاعیه فاطمه سپهری به شرح زیر است:

من فاطمه سپهری که در سال ۶۰ با شهادت همسرم مورد خصومت گماشتگان خمینی در بنیاد شهید قرار گرفته و تا فرش زیر پای من و فرزندم را کشیدند و به هیچکس نیز پاسخگو نبودند تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ که توسط گماشتگان خامنه‌ای در وزارت اطلاعات در منزل دستگیر شدم و حقوقم را به دستور شخص خامنه‌ای قطع نمودند. ۳۱ شبانه روز در سلول انفرادی اطلاعات بودم که به علت وخیم شدن حالم به بیمارستان امام رضا منتقل و ۴ صبح ۲ آبان تحویل زندان وکیل آباد شدم و به بند ۵ نسوان منتقل و فعلا در شبانه روز ۱ساعت هواخوری داشته و تلفن کوتاه و شدیدا کنترل می شود.

ناراحتی و درد شدید دستم که مورد تایید پزشک زندان قرار گرفته و چندین بار کورتون تزریق شده به دستور قاضی پرونده از پیگیری درمان محروم شده‌ام. ۳ بار بازداشت موقت من جهت تراشیدن اتهامات تمدید شد تا در ۲۸ دی ماه در شعبه ۱۴۲ به ریاست قاضی عرب به جرم نشر اکاذیبی مانند تقلب در انتخابات سال ۸۸، کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در آبان ۹۸، بخشیدن ایران به روس و چین، بدون حضور خودم در دادگاه به ۱ سال حبس و ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدم. 
در جلسه دوم در تاریخ ۱۷ بهمن در شعبه ۱دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سرشناس مشهدی هادی منصوری من در اینجا به مسئولین بی‌مسئولیت کشور هشدار می‌دهم که من و میلیون‌ها نفر دیگر قبل از اینکه مخالف این نظام محسوب شویم حاصل عملکرد شما هستیم که ۴۴ سال در رنج و غم و اندوه و عملکرد ظالمانه شما از قبیل اختلاس، تجاوز، حیف و میل بیت المال، سوء مدیریت های متعدد، جنگ افروزی و ناآرامی در جهان و کشور و هزاران جنایت دیگر به ستوه آمده و دیگر تاب تحمل هیچ کدامتان را نداریم و تا پس گرفتن کشور و سرزمین‌مان از پای نخواهیم نشست.

تاثیرگذاری فاطمه سپهری در بین مخالفان جمهوری اسلامی

شاید چیزی که بیش از همه در مورد فاطمه سپهری موجب عصبانیت مقامات جمهوری اسلامی شده است مذهبی بودن او باشد. جمهوری اسلامی همواره تلاش داشته است تا مخالفان خود را افرادی غیر مذهبی و دشمن دین اسلام نشان دهد و همچنین همیشه کوشیده است تا نشان دهد که قشر مذهبی بویژه خانواده جان باختگان جامعه ایران صد در صد طرفدار جمهوری اسلامی هستند. کنشگری فاطمه سپهری اما دقیقا برعکس این مسائل را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که تمام گروه‌های جامعه از جمله افراد مذهبی از جمهوری اسلامی به تنگ آمده‌اند و خواستار یک حکومت دموکراتیک هستند.
فاطمه سپهری همیشه در مصاحبه‌های خود حجاب بر سر می‌کند، او همسر خود را در جنگ ۸ ساله ایران و عراق از دست داده است اما تمام و کمال خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی و پایان دیکتاتوری علی خامنه‌است؛ وقتی چنین شخصیتی به مخالفت علنی با جمهوری اسلامی می‌پردازد، حتی با استاندارد‌های ظاهری سبک زندگی جمهوری اسلامی نیز هیچ بهانه‌ای برای تهمت زدن به فاطمه سپهری وجود ندارد و همین مسئله کار رژیم را برای انحراف افکار عمومی سخت کند.  

مقالات بیشتر

زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران را بشناسید

زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران را بشناسید

زندانی سیاسی

علیرغم ظلم به همه ایرانیان، به سبب ماهیت دیکتاتوری دینی جمهوری اسلامی و قوانین زن ستیزانه، همواره زنان مورد ظلم بیشتری در این حکومت خودکامه قرار گرفته‌اند. در این رشته مقالات از وبسایت آزادی ما به معرفی زنان تاثیرگذار و آزادیخواه ایران خواهیم پرداخت و مرور خلاصه‌ای خواهیم داشت به زندگی آن‌ها تحت دیکتاتوری جمهوری اسلامی.

علی یونسی نخبه زندانی

علی یونسی نخبه زندانی

زندانی سیاسی

علی یونسی ۲۲ ساله و دانشجوی نخبه رشته مهندسی کامپیوتر در داشنگاه صنعتی شریف است که هم اکنون به اتهامات ساختگی در زندان اوین زندانی شده است. کسی که حالا نزدیک به دو سال از زندانی شدنش با اتهامات واهی می‌گذرد و به تازگی خانواده وی نیز به دلیل پیگیری‌های وضعیت او مورد آزار و اذیت جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

حسین رونقی کیست؟

حسین رونقی کیست؟

زندانی سیاسی

وبلاگ نویس و زندانی سیاسی که علیرغم دستگیری‌های متعدد و شکنجه‌های زیاد کماکان فریاد آزادی خواهی را سر داده, در این مقاله با نگاهی به زندگی نامه او بررسی خواهیم کرد که حسین رونقی کیست و چرا جمهوری اسلامی تا این اندازه به این فعال مدنی فشار وارد می‌کند.

مجاهد کورکور؛گردنی دیگر برای طناب عدالت اسلامی

مجاهد کورکور؛گردنی دیگر برای طناب عدالت اسلامی

زندانی سیاسی

عباس کورکوری ملقب به مجاهد کورکور، جوان معترض خوزستانی روز ۲۹ آذر ماه با حمله نیروهای حکومتی به روستای «پرسوراخ» از توابع ایذه در استان خوزستان بازداشت شد. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای حکومتی در این حمله به روستا از «سلاح سنگین» استفاده و علاوه بر کشتن دو نفر، چند نفر از جمله مجاهد کورکور را بازداشت کردند.