Azadima آزادی ما
جمهوری اسلامی با شکنجه توماج صالحی به دنبال چیست؟

جمهوری اسلامی با شکنجه توماج صالحی به دنبال چیست؟

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

توماج صالحی رپر، فعال مدنی، فعال سیاسی و از مخالفان دیکتاتوری جمهوری است که بدون محاکمه و در بی‌خبری کامل در یکی از زندان‌های جمهوری اسلامی زندانی شده است. بنابر گزارشات، توماج تحت شدید‌ترین شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته و با اتهامات سیاسی سنگینی رو به رو است. اما این رفتار ضد حقوق بشری و جنایتکارانه با توماج صالحی تنها یکی دیگر از نمونه عقده‌گشایی‌های سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه ایرانیان آزادیخواه نیست و به نظر می‌رسد که رژیم هدف‌های بزرگ‌تری برای شکنجه توماج صالحی دارد. در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم نگاهی داشته باشیم بر وضعیت توماج صالحی در زندان و بررسی کنیم که جمهوری اسلامی با شکنجه توماج صالحی به دنبال چیست.

جمهوری اسلامی با شکنجه توماج صالحی به دنبال چیست؟

توماج صالحی تنها مخالف جمهوری اسلامی نیست اما به جرئت می‌توان گفت که راه و روش مبارزه توماج علیه دیکتاتوری دینی جمهوری اسلامی از دیگران متفاوت بوده و به همین دلیل جمهوری اسلامی نیز به دنبال برخوردی متفاوت‌تر و شدید‌تر با او است. جمهوری اسلامی از تهدید، زندان، شکنجه، تهدید و آزار و اذیت اطرافیان برای مقابله با صدای مخالفان خود برخورد می‌کند اما تمام این روش‌ها از قبل روی توماج امتحان شده و کماکان صدای توماج ساکت نشده است.

دوره اول بازداشت توماج صالحی توسط جمهوری اسلامی

توماج صالحی برای اولین بار در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ پس از انتشار موزیک «سوراخ موش» با هجوم نیروهای حکومتی به خانه او در شاهین شهر بازداشت شد. موزیک سوراخ موش را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین ترک‌های اعتراضی تاریخ موسیقی ایران نامید. در این موزیک توماج صالحی علاوه بر خطاب قرار دادن سران جمهوری اسلامی، همه کسانی که در دستگاه پروپاگاندا این نظام فعالیت می‌کنند را شریک جرم اعلام کرده و به آن‌ها هشدار داد که باید برای در امان ماندن از خشم مردم به «سوراخ موش» پناه ببرند.


 به گفته توماج صالحی، وی هنگام دستگیری گوشی خود را شکست تا کنترل هیچ یک از تریبون‌های مجازی وی به کنترل نیروهای جمهوری اسلامی در نیاید. توماج پس از تحمل شکنجه و تهدید‌های ماموران جمهوری اسلامی با فشار افکار عمومی در ۳۰ شهریور به قید وثیقه آزاد شد. سوم بهمن ۱۴۰۱ توماج با حکم دادگاه انقلاب شاهین‌شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۶ ماه زندان و جزای نقدی محکوم شد اما اجرای این حکم به مدت یکسال به تعلیق در آمد.

توماج صالحی بعد از آزادی از زندان اعلام کرد که علاوه بر شکنجه و تهدید، از سوی مقامات حکومتی به وی وعده فراهم شدن امکانات و پول در ازای کنترل قلمش داده شد. با توجه به اینکه شواهد و گزارشات زیادی مبنی بر ارسال زندانیان سیاسی در قالب اپوزیسیون به خارج از ایران توسط جمهوری اسلامی وجود دارد، این ادعا توماج کاملا منطقی به نظر می‌رسد.
از طرف دیگر، تعلیق حکم زندان او نیز می‌تواند به دلیل دیگری بر این باشد که نیروهای حکومتی سعی بر این داشتند که توماج صالحی را از کشور خارج کنند تا از این طریق اعتراضات وی را بی‌اعتبار کنند؛ جمهوری اسلامی افرادی که به دلیل آزار و اذیت حکومتی مجبور به ترک کشور شده‌اند را به اصطلاح «پهلوان‌های خارج از گود» می‌نامند و حداقل حلقه سخت طرفداران خود را قانع می‌سازد که افراد خارج از کشور حق نظر دادن در مورد وضعیت داخل کشور را ندارند!

مقاومت توماج در مقابل فشار حکومت

جمهوری اسلامی امیدوار بود که با دستگیری، شکنجه و تهدید توماج صالحی بتواند صدای او را ساکت کرده و در بدترین حالت وی را به خروج از کشور مجاب سازد اما شجاعت توماج از فشار دستگاه سرکوب و وحشت جمهوری اسلامی بیشتر بوده و توماج صالحی بعد از آزادی از زندان فعالیت‌های اعتراضی ضد جمهوری اسلامی را تشدید کرد. او در موزیک‌های ترکمنچای، معلم، بازمانده، نقطه کور و گاپون با شدت بیشتری جمهوری اسلامی و سیاست‌هایش را خطاب اعتراض خود قرار داد و با زبان تند‌تر به سران نظام دیکتاتوری حاکم بر ایران هشدار داد که خشم مردم ایران دامن آن‌ها را خواهد گرفت.

شرکت در خیزش سراسری ۱۴۰۱ و بازداشت مجدد

عملکرد توماج صالحی در خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ واقعا فراتر از انتظار بوده و می‌توان آن را یک نمونه واقعی از شخصیت‌های فیلم‌های سینمایی قهرمانانه توصیف کرد. توماج صالحی بعد از قتل حکومتی مهسا امینی در شبکه‌های اجتماعی از مقاومت در مقابل چرخه ظلم گفت، از مردم خواست که خیابان‌ها را حق خود بدانند و بر علیه ظلم جمهوری اسلامی تجمع کنند.
او تقریبا از روزهای نخست خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی تحت تعقیب نیروهای حکومتی بود اما این مسئله هم نتوانست مانع حضور وی در کنار مردم شود. اوج همراهی توماج با خیزش مردم حضور خود او در خیابان‌ها بود؛ توماج صالحی ویدئوهایی از خود منتشر می‌کرد که در تجمعات انقلابی حضور دارد و بر علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهد.

علیرغم تحت تعقیب بودن، توماج موزیک ویدئو "میدون جنگ" را منتشر کرد و در این موزیک اعلام کرد که مردم ایران با حاکمیت دیکتاتور در حال جنگ هستند و از همه مردم خواست که به میدان جنگ بپیوندند.

توماج کماکان در تجمعات شرکت می‌کرد، از تریبون‌های مجازی خود برای فراخوان علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کرد و خود نیز علیرغم اینکه نفر اول در لیست تحت تعقیب‌های نیروهای جمهوری اسلامی بود در تجمعات ضد حکومتی شرکت می‌کرد. توماج در آخرین موزیک خود قبل از دستگیری که فال نام داشت کار نظام جمهوری اسلامی را تمام شده خواند و اعلام کرد که از کوچک‌ترین عضو تا رهبر این نظام دیکتاتوری بعد از آزادی ایران مجازات خواهند شد.

 

توماج در جریان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ با شبکه CBC News نیز مصاحبه کرده و در این مصاحبه تلاش کرد تا خواسته واقعی مردم ایران و حقیقت تحولات کشور را منعکس کند.


توماج صالحی در هشتم آبان ۱۴۰۱ زمانی که خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در ماه دوم خود به سر می‌برد با هجوم حدود چهل مامور حکومتی به ویلایی که در آن زمان در آن اقامت داشت به همراه چند نفر از نزدیکانش بازداشت شد.

هدف جمهوری اسلامی از بازداشت و شکنجه توماج

با مرور دو سال اخیر از زندگی توماج صالحی و روند دستگیری وی در آبان ۱۴۰۱ می‌توان نتیجه گرفت که دیکتاتوری جمهوری اسلامی دو هدف از دستگیری توماج صالحی دارد.

روحیه دادن به نیروهای خودی

نیروهای حکومتی همواره سعی کرده‌اند این ذهنیت را در مردم ایران رواج دهند که نیروهای حکومتی از همه تحرکات آن‌ها خبر داشته و در صورتی که اراده کنند می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن هر کسی را که می‌خواهند دستگیر کنند. این در حالی است که توماج صالحی بیش از یک ماه در خاک ایران تحت تعقیب بود، در تجمعات آزادیخواهانه علیه جمهوری اسلامی شرکت می‌کرد، از خود ویدئو به اشتراک می‌گذاشت و موزیک ویدئوهایی منتشر می‌کرد که با حداکثر کیفیت و جزئیات ساخته شده بودند.
بنابریان، جمهوری اسلامی نیاز به بازداشت و شکنجه توماج داشت تا به نیروهای خودی خود روحیه دهد و بار دیگر آن‌ها را مجاب سازد که به قدرت پوشالی جمهوری اسلامی باور پیدا کند. به گفته شاهدان عینی، ماموران حکومتی هنگام دستگیری، تعدادی از دندان‌های توماج صالحی را شکسته و با خوشحالی فریاد می‌زدنند که توماج را دستگیر کرده‌اند.

بازگرداندن اقتدار پوشالی بر باد رفته

همانطور که عنوان شد، توماج قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی را به چالش کشید. حالا یک پسر کارگر در مقابل رژیمی که خود را قدرت برتر منطقه می‌نامد قد علم کرده و در مسیر خود مستحکم پیش می‌رود. توماج دستگیر شد، شکنجه شد، به وعده‌های دندان چرب کن حکومتی نه گفت و از نخستین روز آزادی با شجاعت بیشتر علیه جمهوری اسلامی فعالیت کرد. حالا دیگر حکومت همه ورق‌های خود را بازی کرده است. جمهوری اسلامی چیزی جز شکنجه و ایجاد وحشت ندارد و با عدم تاثیری پذیری این موارد در مقابل توماج ناتوان شده است. به همین دلیل، سعی می‌کند با شکنجه بیشتر و با تهدید بیشتر توماج را بشکند.
سعی می‌کند از او اعتراف اجباری بگیرد و به مخالفان خود اعلام کند که سخت‌ترین‌ها را هم می‌تواند بشکند. هم اکنون جمهوری اسلامی توماج صالحی را به اتهاماتی چون «افساد فی‌الارض»  و «محاربه» متهم کرده است؛ اتهاماتی که می‌تواند موجب صدور حکم اعدام برای این هنرمند مردمی شود. با توجه به اینکه با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت توماج وی هیچ تماسی به بیرون از زندان نداشته و حتی مکان نگهداری وی مشخص نیست، با توجه به گزارش‌ها از شکنجه سنگین وی در زندان و با توجه به اتهاماتی که به وی وارد شده است، باید نتیجه گرفت که جمهوری اسلامی در پی انتقام جویی از توماج صالحی و بازگرداندن اقتدار پوشالی خود است که به دست توماج صالحی و توماج صالحی‌ها بر باد رفته است. 

مقالات بیشتر

فاطمه سپهری کیست؟

فاطمه سپهری کیست؟

زندانی سیاسی

چرا فاطمه سپهری تبدیل به یک نماد در بین مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شده است؟ در این مقاله مروری خواهیم داشت بر زندگینامه فاطمه سپهری و تاثیرگذاری این کنشگر سیاسی را در جامهه ایران مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حسین رونقی کیست؟

حسین رونقی کیست؟

زندانی سیاسی

وبلاگ نویس و زندانی سیاسی که علیرغم دستگیری‌های متعدد و شکنجه‌های زیاد کماکان فریاد آزادی خواهی را سر داده, در این مقاله با نگاهی به زندگی نامه او بررسی خواهیم کرد که حسین رونقی کیست و چرا جمهوری اسلامی تا این اندازه به این فعال مدنی فشار وارد می‌کند.

کتایون ریاحی؛ هنرمند تابوشکن

کتایون ریاحی؛ هنرمند تابوشکن

زندانی سیاسی

نخستین هنرمندانی که همراهی خود را با خیزش ۱۴۰۱ نشان داد و به نوعی تابو شکنی کرد کتایون ریاحی بوده است. در این مقاله قصد داریم وضعیت کتایون ریاحی و تاثیر حرکت آزادیخواهانه او را مورد بررسی قرار دهیم.

سپیده قلیان نماد شجاعت و ایستادگی

سپیده قلیان نماد شجاعت و ایستادگی

زندانی سیاسی

سپیده قُلیان فعال مدنی و زندانی سیاسی ایرانی است که در بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۱ بلافاصله پس از آزادی از زندان اوین به دلیل شعار دادن علیه علی خامنه‌ای با حمله نیروهای حکومتی بازداشت شد. اما سپیده قُلیان کیست و چه اتفافاتی در زندگی او رخ داده است تا به این مرحله از شجاعت برسد؟ در این مقاله سوابق و مبارزات سپیده قلیان علیه جمهوری اسلامی را بررسی خواهیم کرد.