Azadima آزادی ما
طلبکاری از مردم در بحران گاز در ایران

طلبکاری از مردم در بحران گاز در ایران

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

مقامات جمهوری اسلامی از جمله وزیر نفت،‌ جواد اوجی، از ماه‌ها قبل از زمستان ۱۴۰۱، در مورد زمستان سخت اروپا وعده می‌دادند. به گفته مقامات جمهوری اسلامی، قرار بوده است تا به دلیل جنگ اوکراین، تحریم اروپا علیه روسیه و کاهش چشمگیر صادرات گاز از روسیه به اروپا، کشورهای اروپایی باید با یک زمستان سخت و سرد مواجه شوند. اما با فرا رسیدن زمستان و تنها با گذشت کم‌تر از یک ماه از آن‌، این جمهوری اسلامی است که مردم ایران را به کم‌تر مصرف کردن گاز تشویق می‌کند، در برخی از استان‌ها گاز قطع شده، جایگاه‌های سوخت و کارخانه‌جات تعطیل شده و به گفته شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی، کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

در این مقاله سعی خواهیم کرد علل کمبود گاز را بررسی کرده و میزان صداقت مقامات جمهوری اسلامی را بسنجیم.

بحران گاز در ایران

مقامات جمهوری اسلامی مردم را مقصر اصلی کمبود کشور می‌دانند. جواد اوجی در مقام وزیر نفت از مردم می‌خواد که پنجره‌های خانه‌های خود را با پرده زخیم و پتو بپوشانند، دمای خانه خود را کاهش دهند و در خانه لباس‌های زمستانی بر تن کنند. بنا بر اعتقاد مقامات جمهوری اسلامی، این مردم هستند که با مصرف زیاد گاز سبب کمبود گاز در کشور شده‌اند خود مردم باید این مشکل را حل کنند.

صحبت‌های این چنینی همواره در مورد کمبود آب، کمبود برق و کمبود گاز شنیده می‌شده است و اصلا بی سابقه نیستند. چندی پیش، عیسی کلانتری در جایگاه رئیس سازمان محیط زیست، زمانی که در اوج آلودگی هوا ناشی از سوزاندن مازوت در تهران با انتقاد مواجه شده بود گفت که چاره‌ای جز سوزاندن مازوت وجود ندارد و مردم باید از بین مازوت و بی برقی یکی را انتخاب کنیم.

هوشنگ فلاحیتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت، در یک برنامه تلویزیونی در صدای و سیمای جمهوری اسلامی مدعی شده بود که ایران ۸۵ میلیونی به اندازه چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی گاز مصرف می‌کند. وی همچنین گفت که ایران به یک منبع بی نهایت از گاز متصل نیست و طرز تفکر مردم  باید اصلاح شود!!! کاری به ادعا شگفت آور فلاحتیان نداشته باشیم، بازهم با پدیده طلب کار بودن از مردم توسط یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی مواجه هستیم.

دلیل اصلی کمبود گاز در ایران

برخلاف آنچه مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند، مردم ایران به هیچ عنوان در بحران گاز مقصر نیستند و  نا کارآمدی، بی اعتنایی و بی سوادی خود مقامات نظام فاسد جمهوری اسلامی است که شرایط گاز کشور را به این روز انداخته است.  

مردم ایران در شرایطی برای گرم کردن خانه‌های خود با گاز سرزنش می‌شوند و گاز آن‌ها قطع می‌شود که ایران پس از روسیه بیشترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. حقیقت ماجرا این است که تعداد پالایشگاه‌های استخراج گاز برای تامین نیاز روزانه گاز ایرانیان پاسخگو یک جمعیت ۸۰ میلیونی نیست و علاوه بر این بسیاری از پالایشگاه‌های گاز ایران به دلیل تحریم‌هایی که جمهوری اسلامی آن‌ها را بی تاثیر می‌خواند،‌ با تمام ظرفیت خود گاز تولید نمی‌کنند.

 علاوه بر این، هدر رفت گاز در تولید نیز یکی دیگر از دلایل اصلی بحران گاز ایران به شمار می‌رود. بنابر گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران که به آمار بانک جهانی استناد کرده است، ارزش گازی که در هنگام تولید در پالایشگاه‌های ایران هدر می‌رود برابر با سالیه ۱.۵ میلیارد دلار است؛ مبلغی که با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی، با بیش از ۲۷ برابر بودجه سازمان محیط زیست ایران در سال ۱۴۰۱ مطابقت دارد!!!

تحمیل الگو مصرف اشتباه

برخلاف اظهار نظر فلاحتیان، این مردم نیستند که تصور می‌کنند به یک منبع نا محدود از گاز متصل هستند بلکه این سیاست جمهوری اسلامی است که دوست دارد همه چیز را گاز سوز کند! 

مقامات جمهوری اسلامی در حالی از مردم بابت مصرف گاز شاکی هستند و آن‌ها را تهدید به قطع انشعاب گاز می‌کنند که هیچ راه حل جایگزینی ارائه نمی‌دهند.

در شرایطی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته خودروهای برقی روز به روز در حال افزایش هستند، حدود نیمی از مردم برای تنظیم دمای خانه خود از برق استفاده می‌کنند، در حالی که انرژی لازم برای کاروان نقلیه عمومی آن‌ها از برق تامین می‌شود و نیروگاه‌های خورشیدی یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند، جمهوری اسلامی حتی برای تامین برق مشترکان خانگی در فصل‌های گرم سال به مشکل می‌خورد.

بنابراین، مردمی که هیچ راه دیگری برای مصرف گازی که بسیار گران به آن‌ها فروخته می‌شود ندارند؛ چگونه می‌توانند علت اصلی بحران گاز باشند؟

سناریو تکراری جمهوی اسلامی برای بحران گاز

راه حل بحران گاز ایران از دیگر مشکلات کشور متفاوت نیست. جمهوری اسلامی در مواجهه با بحران گاز مثل سایر مشکلات به مقایسه‌های غلط بین ایران و سایر کشورها میپردازد، آمار دروغ می‌دهد و مثل همیشه مردم را مقصر می‌خواند و به آن‌ها می‌گوید که خودشان مشکلاتشان را حل کنند.
در حال حاضر صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پوشاندن کلاه و دستکش زمستانی به مجریان خود برای تحمل سرما تبلیغ می‌کند و رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که مردم باید خودشان خودشان را گرم کنند. به واضح می‌توان نتیجه گرفت که بحران انرژی و به ویژه بحران گاز با وجود جمهوری اسلامی حل نخواهد شد و تنها نابودی این رژیم سر تا سر فاسد و سر کار آمدن حکومتی دموکراتیک می‌تواند بحران انرژی ایران را حل کند.

مقالات بیشتر

در مواجهه با پخش اعتراف اجباری چه کنیم؟

در مواجهه با پخش اعتراف اجباری چه کنیم؟

سیاسی

گرفتن اعتراف اجباری از زندانیان سیاسی یک ترفند قدیمی حکومت‌های دیکتاتوری است تا از طریق آن اعمال خود را درست نشان داده و افکار عمومی را با خود همراه کنند. در این مقاله به راهکارهای لازم برای مواجهه با پخش اعتراف اجباری اشاره خواهیم کرد.

احمد وحیدی؛ وزیر تحت تعقیب

احمد وحیدی؛ وزیر تحت تعقیب

سیاسی

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، یکی از چهره‌هایی است که از ابتدا خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوی اسلامی در سال ۱۴۰۱ همواره تریبون جمهوری اسلامی را در دست گرفته در این مقاله احمد وحیدی را زیر ذره‌ای بین خواهیم برد و به تحلیل فعالیت‌های این وزیر تحت تعقیب خواهیم پرداخت.

شباهت های داعش و جمهوری اسلامی

شباهت های داعش و جمهوری اسلامی

سیاسی

بعد از حمله گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش در سال ۲۰۱۴ به سوریه، جهان در شوک بزرگی فرو رفت. داعش سطح جدیدی از تروریسم، اسلام افراطی و جنایت را ارائه می‌کرد در ادامه این مطلب شباهت‌های داعش و جمهوری اسلامی را بر خواهیم شمارد.

رد پای حکومت در مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر

رد پای حکومت در مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر

سیاسی

در بسیاری از موارد حمله شیمیایی به دختران دانش آموز، دانش آموزان در حیاط مدرسه قربانی این حمله شدند. اگر اخبار خیزش انقلابی ایرانیان آزادیخواه علیه جمهوری اسلامی را دنبال کرده باشید حتما به یاد دارید در زمانی که اعتراضات در دانشگاه‌ها به اوج خود رسید، گزارشات مردمی زیادی از مسمومیت دانشجویان بعد از خوردن غذای دانشگاه منتشر شد.