Azadima آزادی ما
آرش صادقی کیست؟

آرش صادقی کیست؟

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

آرش صادقی یکی دیگر از آن نام‌هایی است که در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ بسیار شنیده شد. در زمان نگارش این مطلب جان آرش صادقی در زندان اوین در خطر بوده و به نظر می‌رسد که حکومت جمهوری اسلامی یک قتل حکومتی دیگر را برای یک ایرانی آزادیخواه دیگر برنامه ریزی کرده است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به زندگینامه آرش صادقی و وضعیت او در زندان اوین.

آرش صادقی کیست؟

آرش صادقی دانشجو اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، فعال مدنی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی ایرانی است. آقای صادقی که متولد ۷ مهر ۱۳۶۵ است سال‌های زیادی از زندگی خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی گذرانده و حتی علیرغم شکنجه، تهدید و یا آسیب به خود و اطرافیانش همواره شعار آزادی خواهی سر داده است.

آرش صادقی کیست؟

دستگیری و زندان آرش صادقی در سال‌های ۸۸ و ۸۹

آرش صادقی برای اولین بار در سال ۸۸ و در جریان اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. بعد از حدود دو ماه دستگیری بدون محاکمه آقای صادقی به قید وثیقه از زندان آزاد شد.  بعد از آزادی اما آرش صادقی سکوت نکرد و در مورد وضعیت بد زندانیان و عدم رعایت حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی افشاگری کرد. 
از این رو، وی در آذر ۸۸ مجدد بازداشت شد و در اسفند همان سال بازهم بدون صدور حکم آزاد شد. این فعال دانشجویی بار دیگر در خرداد ماه ۱۳۸۹ دستگیر شد و شهریور ماه همان سال آزاد شد. او پس از آزادی توسط وکیلش، محمود علیزاده طباطبایی، با خبر شد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی او را در این چند دوره بازداشت به اتهام "تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" به ۶ سال حبس محکوم کرده است.

درگذشت مادر آرش صادقی با دخالت ماموران حکومتی

بعد از صدور حکم دادگاه، آرش صادقی خود را برای اجرای حکم معرفی نکرد اما ماموران حکومتی ساعت چهار صبح ۸ آبان ۱۳۸۹ به منزل او هجوم بردند. در اثر این هجوم مادر آرش صادقی دچار سکته قلبی شد و فوت کرد. بعد از در گذشت مادر، آرش صادقی در ۳۰ آذرماه ۱۳۸۹ خود را به اوین معرفی می‌کند به زندان منتقل می‌شود. در این دوره بازداشت، آقای صادقی تحت شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرد تا صراحتا اعلام کند که درگذشت مادرش ارتباطی به هجوم ماموران حکومتی به خانه او ندارد. در زندان مشخص شد که آرش صادقی به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است و ر ۲۳ آذر ۱۳۹۰ از زندان آزاد شد.

دستگیری مجدد در سال ۹۳

آرش صادقی در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ بار دیگر توسط اطلاعات سپاه  پاسداران بازداشت و بدون هیچ محاکمه‌ای به زندان منتقل شد. بعد از تحمل ۶ ماه زندان و شکنجه روحی و جسمی، آرش صادقی در اسفند ۹۳ با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. 

بعد از تشکیل جلسه دادگاه، آرش صادقی با اتهامات ساختگی اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری، تشکیل گروه‌های غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد. قاضی پورعرب، رئیس وقت شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تهران همچنین حکم ۴ سال حبس تعلیقی صادقی را لازم‌الاجرا کرد و به این ترتیب آرش صادقی در مجموع به تحمل ۱۹ سال حبس محکوم شد.

اعتصاب غذا و ابتلا به سرطان

آرش صادقی از اول آبان ۱۳۹۵ در اعتصاب غذا به سر می‌برد و به همین دلیل چندین بار به بیمارستان منتقل شده است. به دلیل چندین دوره اعتصاب غذا، کلیه و معده و روده و ماهیچه‌های قلبش مشکل شدید پیدا کرده‌اند. یکی از طولانی‌ترین دوره‌های اعتصاب غذا آقای صادقی در اعتراض به بازداشت همسرش، گلرخ ایرانی، رخ داد که بیش از هفتاد روز به درازا کشید. در تاریخ چهاردهم دی ماه ۱۳۹۵ در پی آزادی موقت همسرش به قید وثیقه، صادقی پس از ۷۱ روز اعتصاب غذای خود را شکست اما چندی بعد همسر او مجددا بازداشت شد.

اعتصاب غذا آرش صادقی

آرش صادقی به دلیل ابتلا به سرطان استخوان، بعد از ماه‌ها و با تأخیر در روز ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ از ناحیه بازو تحت عمل جراحی قرار گرفت. ماموران امنیتی بعد از عمل جراحی زمانی که آرش صادقی هنوز بیهوش بود به اون دستبند و پابند زدند و همچنین از دسترسی پرسنل بیمارستان به وی جلوگیری کردند. آقای صادقی در محل عمل دچارعفونت شدید شد و مقامات رسمی زندان نیز از ادامه معالجه او جلوگیری کردند و او را روز ۲۴ شهریور به زندان بازگرداندند. سازمان عفو بین‌الملل در آن زمان اعلام کرده بود که آرش صادقی باید سه روز زودتر از عمل در بیمارستان بستری می‌شد که به درخواست پزشکان در این زمینه بی اعتنایی شد.

نامه آرش صادقی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

آرش صادقی در زندان نیز سعی کرد به وظایف حقوق بشری خود متهد بماند و در نامه‌ای سرگشاده خطاب به میشل باشله، کمیسر عالی سازمان حقوق بشر، این چنین نوشت:

«سرکوب منتقدین از آغاز حاکمیتِ جمهوری اسلامی به اشکال مختلف شروع و تاکنون ادامه داشته‌است. از زمان تعویض صادق لاریجانی با ابراهیم رئیسی این سرکوب‌ها و شکنجه‌ها دچار تغییرات ظاهری اما تشدید شد و با حفظ ظاهری نسبتاً موجه و ساخت یک ویترین، سرکوب منتقدین را به شیوه‌های دیگر ادامه داد.»

آقای صادقی همچنین در نامه خود به سایر تخلف‎‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ازجمله  ادامه داشتن قتل و شکنجه زندانیان سیاسی، پرونده‌سازی، آزار خانواده و عدم رسیدگی پزشکی اشاره کرد.

وخامت حال آرش صادقی در سال ۱۴۰۱

آرش صادقی هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد و به دلیل اعتصاب‌ غذاهای فراوان و بیماری سرطان حال وخیمی دارد. آقای صادقی به رسیدگی سریع پزشکی و داروها‌ی خاص برای وضعیت بیماری‌اش نیاز داشته اما نه مسئولان زندان به وضعیت وی توجه می‌کنند و نه داروهای مورد نیاز آرش صادقی در درمانگاه زندان موجود است. به نقل از پدر آرش صادقی، مسئولان زندان حتی اجازه خرید دارو با هزینه شخصی و تحویل آن به درمانگاه زندان را هم به خانواده صادقی نداده‌اند.

 تلاش جمهوری اسلامی برای قتل آرش صادقی

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با جلوگیری از درمان آرش صادقی قصد دارد تا به زندگی یک فعال حقوق بشر دیگر در زندان پایان دهد.  آرش صادقی مقاومت خود در مقابل هرگونه شکنجه جسمی و روحی را چه در داخل و چه در خارج از زندان به رخ سران جمهوری اسلامی کشیده و اینطور که از شواهد پیداست جمهوری اسلامی تنها راه برای ساکت کردن صدای آرش صادقی را حذف فیزیکی او می‌داند. 
در چنین شرایطی وظیفه همه ایرانیان آزادیخواه است که صدای آرش صادقی باشند و تا جایی که می‌توانند وضعیت کنونی وی را به اطلاع رسانه‌های آزاد برسانند چراکه تجربه نشان داده است فشار رسانه‌ای می‌تواند موجب عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضعش در مورد زندانیان سیاسی شود. 

مقالات بیشتر

مبارزی خستگی ناپذیر به مثال اسماعیل بخشی

مبارزی خستگی ناپذیر به مثال اسماعیل بخشی

زندانی سیاسی

اسماعیل بخشی فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه است که نامش در پی اعتراضات کارگران این کارخانه بر سر زبان‌ها افتاد. آقای بخشی بارها توسط مزدوران جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت قرار گرفت، به زندان رفت و شکنجه شد اما هرگز از گفتن حقیقت هراس پیدا نکرده و از مبارزه خود دست نکشید.

آرش صادقی با قرار وثیقه آزاد شد

آرش صادقی با قرار وثیقه آزاد شد

زندانی سیاسی

آرش صادقی با قرار وثیقه آزاد شد. رامین صفرنیا، وکیل آرش صادقی نیز در توییتر خود خبر آزادی آرش صادقی را تایید کرد.

بازداشت وریا غفوری سرتمرین به اتهام "توهین" به تیم ملی

بازداشت وریا غفوری سرتمرین به اتهام "توهین" به تیم ملی

زندانی سیاسی

بازداشت وریا غفوری سرتمرین به اتهام "توهین" به تیم ملی در روز روز پنجشنبه سوم آذر وريا که هميشه درمورد دغدغه هاي مردم علي الخصوص هموطن هاي مرز نشين صحبت کرده است. در این مقاله یادی خواهیم کرد از فعالیت های این مرد شریف حمایت های او از مردم ایران

کتایون ریاحی؛ هنرمند تابوشکن

کتایون ریاحی؛ هنرمند تابوشکن

زندانی سیاسی

نخستین هنرمندانی که همراهی خود را با خیزش ۱۴۰۱ نشان داد و به نوعی تابو شکنی کرد کتایون ریاحی بوده است. در این مقاله قصد داریم وضعیت کتایون ریاحی و تاثیر حرکت آزادیخواهانه او را مورد بررسی قرار دهیم.