Azadima آزادی ما
پیامدهای قرار گیری سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا

پیامدهای قرار گیری سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ اتحادیه اروپا یک جلسه بسیار مهم را برگزار خواهد کرد که قرار است در آن قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه بررسی شود.در ادامه بررسی خواهیم کرد که قرار گرفتن سپاه پاسدارن در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا ممکن است چه پیامد‌هایی را به دنبال داشته باشد.

پیامدهای قرار گیری سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی سپاه پاسداران

با خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران مثل همیشه نقش اصلی را در سرکوب و ارتکاب جنایت علیه معترضان بر عهده داشت. جنایاتی که یک بار دیگر نشان دادند جمهوری اسلامی هیچ حد و مرز انسانی برای رفتارهای خود قائل نیست و سپاه پاسداران حاضر است برای حفظ دیکتاتوری علی خامنه‌ای دست به هر جنایتی علیه مردم ایران بزند.

اما با اینکه جنایات نیروهای مزدور جمهوری اسلامی، به سردستگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تکرار رفتار آن‌ها در مواجهه با اعتراضات گذشته ایرانیان علیه جمهوری اسلامی بودند، این بار پایداری ایرانیان آزادیخواه در مسیر آزادیخواهی باعث شد تا توجه افکار عمومی در سراسر جهان به آنچه در ایران می‌گذرد جلب شود. قتل عام ایرانیان به دست نیروهای سپاه پاسداران در خیابان‌ها و تشدید اقدامات بی ثبات کننده آن‌ها در خاورمیانه جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا را بر این داشته است تا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهند.

با قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا انتظار می‌‌رود که هرگونه فعالیت توسط اعضای سپاه پاسداران و افراد مرتبط با آن‌ها در کشورهای اروپایی دچار مشکل شود. با توجه به اینکه سپاه پاسداران نقش آفرین اصلی در تمامی فعالیت‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی است، به نظر می‌رسد که از این پس کار جمهوری اسلامی برای پخش پروپاگاندا و همچنین فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در اروپا بسیار سختب شود.

جهان به خوبی شاهد بود بعد از حمله پوتین به اوکراین، کشورهای اروپایی با یک اتحاد کم سابقه تمام دارایی‌های افراد نزیک به پوتین را مصادره کردند. به نظر می‌رسد که با قرار گیری سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا سرنوشت مشابهی در انتظار افراد مرتبط با آن باشد و قرار است شاهد پایان سال‌ها استفاده سپاه پاسداران از امکانات دنیای آزاد بر علیه مردم ایران باشیم.
همچنین به احتمالا خیلی زیاد حتی عبور اعضای سپاه پاسداران و افراد مرتبط با آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع خواهد بود و این افراد نمی‌توانند حتی از حریم هوایی، دریایی یا خاک این کشورها برای رسیدن به دیگر کشورها نیز استفاده کنند. 

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که سایر کشورهای مرتبط با اتحادیه اروپا نیز در روابط خود با سپاه پاسداران و زیر مجموعه‌های آن بسیار محتاطانه رفتار کنند چراکه نمی‌خواهند از دید اتحادیه اروپا یک کشور حامی تروریست باشند.

آیا قرار گرفتن سپاه پاسدارن در لیست سیاه اروپا سبب جنگ می‌شود؟

بازوهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی در خارج تلاش می‌کنند تا از بهانه بروز جنگ برای جلوگیری از قرار گرفتن سپاه پاسدارن در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا استفاده کنند. می‌توان گفت هرکس که چنین ادعایی کند به هیچ عنوان نه شناختی از اتحادیه اروپا دارد نه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران. در حال حاضر با توجه به پیچیدگی‌ها در جنگ اوکراین، آخرین چیزی که اروپا به دنبال آن است جنگ است.

اما زمانی که مقامات بلندپایه سپاه پاسداران مستقیما شهروندان اروپایی را تهدید می‌کنند و اقدامات بی ثبات کننده این نهاد در خاورمیانه و جهان ادامه دارد پارلمان اروپا نیازمند طرحی برای مقابله است؛ طرحی که حالا قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی نام گرفته است. 

از طرف دیگر، شرایط جمهوری اسلامی وخیم‌تر از آن است که بتواند هزینه یک جنگ را بپردازد. جمهوری اسلامی به مرحله‌ای رسیده است که هیچ پایگاه مردمی در داخل کشور ندارد و مطمئن خواهد بود که جنگ با قدرت‌های خارجی برابر خواهد بود با پایان این حکومت.

همچنین، نتیجه قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی ایالات متحده آمریکا می‌تواند به خوبی ثابت کند که گنجاندن سپاه پاسداران در لیست سیاه اروپا سبب جنگ نخواهد شد. ایالات متحده علاوه بر شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، قاسم سلیمانی فرمانده وقت شاخه قدس سپاه پاسدران را ترور کرد و پاسخ جمهوری اسلامی تنها شلیک موشک به پایگاه خالی آمریکایی در خاک عراق بود.

بنابراین، قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا به هیچ عنوان نمی‌تواند آغازگر جنگ بین کشورهای اروپایی و ایران باشد و این بهانه تنها از بازوهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای مقابله با تصویب این مسئله انجام می‌شود.  

مقالات بیشتر

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

سیاسی

لیبرالیسم یک فلسفه سیاسی و اخلاقی است که بر ایده‌های آزادی و برابری استوار است. با ریشه در دوران روشنگری، این اندیشه تاکنون تکامل یافته و هم بر اندیشه و هم بر عمل سیاسی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. این مقاله به بررسی اصول اصلی لیبرالیسم، تکامل تاریخی آن و ارتباط آن با دنیای معاصر می‌پردازد.

پافشاری بر حماقت به سبک مصطفی میرسلیم

پافشاری بر حماقت به سبک مصطفی میرسلیم

سیاسی

پای صحبت مقامات جمهوری اسلامی که بنشینید گویا از قصد تلاش می‌کنند تا مردم ایران را از اینی که هستند عصبانی‌تر کنند. یکی از کسانی که همواره در بین مقامات جمهوری اسلامی این چنین رفتار کرده و با مواضع خود نمک بر زخم مردم ایران پاشیده است مصطفی میرسلیم، نماینده کنونی مجلس جمهوری اسلامی است.

۸۰ روز مقاومت کرد‌ها مقابل جمهوری اسلامی در خیزش سراسری ۱۴۰۱

۸۰ روز مقاومت کرد‌ها مقابل جمهوری اسلامی در خیزش سراسری ۱۴۰۱

سیاسی

همه ایران در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی به پا خواست اما شهر‌های کردنشین کشور در طول ۸۰ روزی که از این خیزش می‌گذرد مقاومت بیشتری از خود در مقابل جمهوری اسلامی نشان داده‌ و در ادامه این مطلب با نگاهی به ۸۰ روز مقاومت کرد‌ها در مقابله جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت.

اقدامات لازم پس از براندازی جمهوری اسلامی

اقدامات لازم پس از براندازی جمهوری اسلامی

سیاسی

خیزش سراسری ایرانیان علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی به خوبی به همه جهانیان ثابت کرده است که سرنگونی این حکومت به دست مردم آزادیخواه ایران اجتناب ناپذیر بوده و تنها زمان آن مشخص نیست. از این رو، در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به اقداماتی که لازم است برای دستیابی به یک حکومت آزاد پس از براندازی جمهوری اسلامی صورت بگیرد.