Azadima آزادی ما
احمد وحیدی؛ وزیر تحت تعقیب

احمد وحیدی؛ وزیر تحت تعقیب

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، یکی از چهره‌هایی است که از ابتدا خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوی اسلامی در سال ۱۴۰۱ همواره تریبون جمهوری اسلامی را در دست گرفته و به تهدید مردم و پخش پروپاگاندا حکومتی پرداخته است. اما کسی که الآن در مقام وزیر کشور جمهوری اسلامی ظاهر می‌شود چگونه به این مقام رسیده و پیش از انتخاب به عنوان وزیر کشور کابینه رئیسی چه فعالیت‌هایی در نظام جمهوری اسلامی داشته؟
احمد وحیدی دارای چه سوابقی است و چرا از او به عنوان یک گزینه مطلوب علی خامنه‌ای یاد می‌شود؟ در این مقاله احمد وحیدی را زیر ذره‌ای بین خواهیم برد و به تحلیل فعالیت‌های این وزیر تحت تعقیب خواهیم پرداخت.

احمد وحیدی کیست؟

احمد وحیدی یا احمد شاهچراغی از نظامیان ارشد سپاه پاسداران است که در حال حاضر به عنوان وزیر کشور در کابینه دولت ابراهیم رئیسی حضور دارد.  احمد وحیدی از سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و از سال  ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷ ریاست سازمان اطلاعت سپاه پاسداران را بر عهده داشته است. از سال ۱۳۶۹با تشکیل شاخه برون مرزی سپاه پاسداران یعنی سپاه قدس،  وحیدی از سوی علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل سپاه قدس گمارده شد و تا سال ۱۳۷۶ در این مقام در خدمتو جمهوری اسلامی بود اما در این سال علی خامنه‌ای او را با قاسم سلیمانی جایگزین کرد.

بعد از مدتی فعالیت بدون سر و صدا در سپاه پاسداران، احمد وحیدی در دولت دوم محمد خاتمی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴به عنوان معاون طرح و برنامه وزیر دفاع منصوب شد. با تغییر دولت و روی کار آمدن محمود احمدی نژاد از سال ۱۳۸۴ جایگاه وی در دولت مستحکم‌‍‌تر شده و به مقاوم قائم مقام وزارت دفاع رسید.

بعد از انتخابات ۱۳۸۸ و تشکیل دولت دوم محمود احمدی نژاد، احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع و پشتیبان نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و در این مقام منصوب شد. با پایان کار دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۲، کار وحیدی به طور موقت با کابینه دولت تمام شده و وی به ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی رسید. بعد از ریاست این مرکز از سال ۹۲ تا ۹۵، احمد وحیدی از پیش از ورود به کابینه رئیسی به عنوان وزیر کشور در سال ۱۴۰۰، او از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را بر عهده داشت.

انفجار آمیا و تحت تعقیب بودن

نام احمد وحیدی با بزرگ‌ترین حمله تروریستی تاریخ معاصر آمریکای لاتین گره خورده است؛ انفجار مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین. Asociacion Mutual Israelita Argentina یا مرکز همیاری یهودیان  که به اختصارآمیا (AMIA) خوانده می‌شد، نام ساختمان هفت طبقه‌ای در شهر بوئنوس آیرس بود که مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین در آن قرار داشت. ۱۸ جولای ۱۹۹۴ مصادف با ۲۷ تیر ۱۳۷۳ یک بمب گذار انتحاری خودرو ون سفید حاوی مواد منفجره را به ساختمان آمیا رساند و منفجر کرد. در این انفجار، ۸۵ آرژانتینی که اغلب یهودی بودند کشته شده و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. 

انفجار آمیا و تحت تعقیب بودن

شاخه قدس سپاه پاسداران و شخص احمد وحیدی به عنوان مسئول اصلی حمله تروریستی آمیا شناخته می‌شوند. براساس شواهد منتشر شده توسط دولت آرژانتین این حمله تروریستی توسط سپاه قدس در تهران برنامه ریزی شده است و اجرای آن بر عهده حزب الله لبنان بوده است.  عماد مغنیه، تروریستی که رکوردار حملات تروریستی به نیروهای غربی است، مسئول میدانی عملیات آمیا بوده است که رابطه نزدیکی با مقامات جمهوری اسلامی داشت.  

بعد از بمگذاری آمیا، دولت آرژانتین بعد از برگزاری دادگاه‌هایی که تا ۱۵ سال پس از حادثه ادامه داشتند اعلام کرد که این عملیات تروریستی توسط حزب الله لبنان و با پشتیبانی کامل دولت ایران انجام شده است.
در این رابطه، دادستانی کل آرژانتین برای برای ۹ نفر حکم جلب صادر کرد که این حکم برای ۶ نفر یعنی علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی، محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، عماد مغنیه رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب‌الله لبنان و احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران تایید شده و این افراد در لیست تحت تعقیب‌های پلیس بین‌الملل قرار گرفتند.

علمیات تروریستی آمیا که احمد وحیدی یکی از ستون اصلی آن به شمار می‌رود، در سال‌های بعد از جنگ ایران و عراق انجام شد؛ زمانی که حکومت ایران بی پرده از حملات تروریستی اسلامی در لبنان، فلسطین و سوریه حمایت می‌کرد و وزارت اطلاعات و سپاه قدس پاسداران با همکاری یک دیگر در خارج از مرزهای ایران به ترور مخالفان سیاسی و عملیات تروریستی مشغول بودند.  

موضع گیری‌های احمد وحیدی در خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی

شاید انتخاب احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور در جمهوری اسلامی بهترین تعریف برای تروریستی بودن این رژیم باشد. تعجبی هم ندارد که چنین فردی با چنین سابقه‌ای در مقابل فریاد آزادیخواهانه ایرانیان شدیدترین موضع‌ها را بگیرد. مهم‌ترین مواضع احمد وحیدی در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی به شرح زیر هستند:

احمید وحیدی ۲۶ شهریور: مهسا امینی مشکلات قلبی داشت!

با اینکه خانواده و پزشکان مهسا امینی سابقه بیماری قلبی او را رد کردند اما احمد وحیدی در ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در این باره گفت: همه جوانب در پرونده مهسا امینی در حال بررسی است اما براساس گزارشات ارائه شده این مرحومه مشکلات پزشکی قبلی داشته است.  

وی همچنین گفت که گزارشی مبنی بر ضرب و شتم مهسا امینی وجود ندارد. 

احمد وحیدی ۱۲ مهر: تلاش دشمن بر ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه است

مهر ماه، زمانی که خیابان‌های ایران میزبان شدید‌ترین اعتراضات ضد حکومتی بودند، احمد وحیدی در جایگاه وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد: کسانی که شعارهایی همچون زن، زندگی، آزادی را درست کردند؛ شنیع‌ترین صحنه‌ها را برای دفاع از زنان به وجود آوردند و آزادی را در بی حجابی و بی حیایی زنان می‌بینند. وی همچنین اعتراضات داخل ایران را به دشمن خارجی مربوط کرد و گفت که دشمن قصد دارد بی حیایی و بی عفتی را در جامعه ترویج دهد.

احمد وحیدی ۲۱ مهر: برخی اغتشاشگران در خارج از کشور آموزش دیده بودند

برخلاف انتظار جمهوری اسلامی، اعترضات ضد حکومتی مردم ایران در آستانه یک ماهه شدن بود و به همین دلیل مقامات این نظام مجبور بودند تا دروغ‌های بزرگ‌تری بگویند. وحیدی در ۲۱ آبان ۱۴۰۱ عنوان کرد که اعتراضات مردمی ایران از دشمن نشات گرفته برخی از معترضات در خارج از ایران آموزش دیده‌اند! 

احمد وحیدی ۱۷ آبان: فضای مجازی بدون مدیریت و نظارت مخرب ذهن جوانان است.
وحیدی هفدهم آبان ۱۴۰۱ با دفاع از سانسور و فیلتر فضای مجازی گفت: ملاحظه کنید که فضای مجازی چقدر ولنگار، بدون مدیریت و بدون نظارت چه آسیب‌های بزرگی را درست کرده است و همین جریاناتی که در مدت گذشته اتفاق افتاد، برای مردم در کف خیابان مزاحمت درست کرد اگرچه در قالب یک جنگ ترکیبی دشمن شکل گرفت و یک نمود خیابانی در حضور برخی از جریانات اغتشاشگر حرفه ای در کنار برخی از افراد احساساتی داشت؛ اما وقتی نگاه می‌کنیم می بینیم بخش قابل توجهی از آن ناشی از جریان فضای مجازی بدون مدیریت و نظارت است که مخرب ذهن و روح جوان ما است که مهندسی ذهن می‌کند و جنگ شناختی راه می اندازد و اصل آن تصرف ذهن و روح است. آنها تصرف ذهن و روح را بر تصرف زمین مقدم می‌دارند.

احمد وحیدی درباره فیلترینگ اینترنت

وی همچنین در مورد اعتراضات در مدارس و حمله نیروهای سرکوبگر به مدارس گفت: ما مشکل مهمی در اتفاقات اخیر در مدارس نداشتیم. در بعضی از مدارس اندک مشکلی بود که با تذکراتی که به اولیاء و مربیانشان و خود آنها داده شد توجه کردند و مشکلاتی هم اگر بود برطرف شد. 

احمد وحیدی ۲۶ آذر: همه چیز آرام است، اغتشاشگران اظهار پشیمانی می‌کنند.  

احمد وحیدی بار دیگر ایرانیان آزادیخواه را اغتشاشگر خواند و گفت بیشتر آن‌ها از اعمال خود اظهار پشیمانی می‌کنند.

احمد وحیدی ۲۹ آذر:‌ عفاف و حجاب، بخش جدایی ناپذیر هویت و فرهنگ زنان ایران است. 

در حالی که علیرغم اعلام چند باره مقامات جمهوری اسلامی ازجمله احمد وحیدی، مبنی بر پایان یافتن اعتراضات ضد حکومتی هنوز مردم ایران در خیابان‌ها شعار آزادی سر می‌دهند و اکثریت زنان ایرانی خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و همچنین برداشته شدن حجاب اجباری هستند، احمد وحیدی ۲۹ آذر ۱۴۰۱ از این قانون دفاع کرده و اعلام کرد:‌  عفاف و حجاب، بخش جدایی ناپذیری از هویت و فرهنگ زنان ایران است. تلاش دشمنان فرامرزی برای مقابله با حجاب و عفاف، تلاش برای محروم کردن مردم از این سرمایه گرانبهاست.  در کنار وظیفه همگانی در ترویج عفاف و حجاب دستگاهها نیز باید ماموریت خود را در این موضوع انجام دهند.

وزارت احمد وحیدی و مواضع آن نشانه چیست؟ 

فقط در یک حکومت ضد مردمی و تروریستی است که فردی با سابقه حمله تروریستی در عوض محاکمه به مقامات عالی رتبه می‌رسد. وزارت احمد وحیدی هم گواه از این مسئله است که جمهوری اسلامی یک رژیم تروریستی و حامی تروریست است. انتخاب چنین فردی به عنوان وزیر کشور همچنین نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی اعتراضات مردم در چهار سال دولت نخست ابراهیم رئیسی را به خوبی پیشبینی کرده است و به همین دلیل یک فرد تروریست و سرکوبگر را به عنوان وزیر کشور منصوب کرده است.  

مواضع وحیدی در خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی نیز به خوبی بیانگر اصلاح ناپذیر بودن رژیم جمهوری اسلامی است. این مواضع که خواست مردم در آن نادیده گرفته می‌شود و بر مواضع جمهوری اسلامی تاکید می‌شود نشان می‌دهد که جنبش اصلاح طلبی در سیاست جمهوری اسلامی چیزی بیشتر از جک نیست و این حکومت به هیج عنوان حتی یک قدم در مقابل خواست مردم عقب نشینی نخواهد کرد.  

مقالات بیشتر

۸ شباهت جمهوری اسلامی و مزرعه حیوانات

۸ شباهت جمهوری اسلامی و مزرعه حیوانات

سیاسی

در ادامه این مقاله به بخش‌هایی از کتاب قلعه حیوانات اشاره خواهد شد که بیشترین شباهت‌ را به دیکتاتوری جمهوری اسلامی دارند. علیرغم اینکه شاید خط به خط این کتاب را بتوان به عنوان سرگذشت جمهوری اسلامی توصیف کرد اما سعی شده است به برجسته‌ترین شباهت‌ها پرداخته شود.

چطور شد که بدعادت شدیم

چطور شد که بدعادت شدیم

سیاسی

بزرگترین کار مصدق ـ بر خلاف عقیدهٔ رایج ـ ملی کردن نفت نبود، دمیدن روح آزادیخواهی بود در ملت ایران. در این مقاله به اهمیت محمد مصدق برای کشورمان ایران می پردازیم.

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

سیاسی

لیبرالیسم یک فلسفه سیاسی و اخلاقی است که بر ایده‌های آزادی و برابری استوار است. با ریشه در دوران روشنگری، این اندیشه تاکنون تکامل یافته و هم بر اندیشه و هم بر عمل سیاسی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. این مقاله به بررسی اصول اصلی لیبرالیسم، تکامل تاریخی آن و ارتباط آن با دنیای معاصر می‌پردازد.

فریادهای اسماعیل قاآنی برای سلیمانی شدن

فریادهای اسماعیل قاآنی برای سلیمانی شدن

سیاسی

دیکتاتوری‌ها با پروپاگاندا و شخصیت سازی زنده هستند. اینطور که از سخنان اخیر اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی شاخه قدس سپاه پاسداران پیداست، به نظر می‌رسد که او قصد دارد با تقلید از قاسم سلیمانی این جای خالی را پر کند. در این مقاله بخشی از سخنان اسماعیل قاآنی مورد بررسی قرار خواهیم داد.