Azadima آزادی ما
فریادهای اسماعیل قاآنی برای سلیمانی شدن

فریادهای اسماعیل قاآنی برای سلیمانی شدن

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

دیکتاتوری‌ها با پروپاگاندا و شخصیت سازی زنده هستند. اگر سنگر تبلیغاتی آن‌ ها تخریب شود فروپاشی اجتناب ناپذیر خواهد بود. جمهوری اسلامی نیز از دیگر حکومت ‌های دیکتاتوری متفاوت نبوده و همواره تلاش کرده است تا از شخصیت‌های مهم خود قدیس سازی کند. علاوه بر شخص علی خامنه‌ای که طرفداران وی او را یک ابرانسان معرفی می‌کنند، بخش زیادی از بودجه دستگاه پروپاگاندا جمهوری اسلامی در مسیر قدیس سازی از قاسم سلیمانی خرج شد.
 با کشته شدن قاسم سلیمانی به دست ارتش ایالات متحده آمریکا اما این دیوار پروپاگانده به یکباره فرو ریخت و ثابت شد که قاسم سلیمانی آن ابرنسان مقتدر نیست. حالا جمهوری اسلامی یک مهره برای قدیس سازی کم دارد و اینطور که از سخنان اخیر اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی شاخه قدس سپاه پاسداران پیداست، به نظر می‌رسد که او قصد دارد با تقلید از قاسم سلیمانی این جای خالی را پر کند.  

فریادهای قاآنی برای سلیمانی شدن 

در هفته‌ای که گذشت ، برخی از مقامات حکومتی جمهوری اسلامی در سالگرد مرگ نیروی سابق سپاه قدس، حسن ایرلو، گرد هم آمدند. مهم‌ترین اتفاق در این گردهمایی حکومتی که حسین سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران و ناصر کنعانی، سخنگو وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در آن حضور داشتند سخنرانی تقریبا نیم ساعته اسماعیل قاآنی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران بود. 

قاآنی در مورد آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی

در این مراسم اسماعیل قاآنی ابتدا به سراغ آمریکا یا به گفته او امریکا جنایت کار رفت. او ایران را یک «تابلو زرین در زمینه‌های مختلف مقاومت» خواند و گفت که اگر تحریم‌های علیه ایران در هر جای دیگر اعمال می‌شد کمر دولت‌های بزرگ را می‌شکست اما مقاومت ملت [ایران] را سرافراز و سربلند نگه داشته است. البته، اینکه چرا یک نیروی نظامی که حوضه عملیاتش نیز خارج از مرزهای ایران تعریف شده است این اندازه با اطمینان از تحریم‌ها صحبت می‌کند یک سوال بی جواب تکراری در جمهوری اسلامی است اما این بخش از صحبت‌های قاآنی بار دیگر تفاوت دیدگاه فرماندهان سپاه و سران جمهوری اسلامی با دیدگاه مردم نسبت به شرایط جامعه ایران را نشان می‌دهد.

در حالی که مردم ایران به دلیل فساد سیستمی درون جمهوری اسلامی و نا کارآمدی این رژیم تحت شدید‌ترین فشارهای اقتصادی قرار دارند و از اولیه‌ترین حقوق انسانی محرومند، فرمانده سپاه قدس از سرافرازی و سربلندی مردم سخن می‌گوید.  


قاآنی در ادامه صحبت‌های خود ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را به عنوان دشمنان اصلی جمهوری اسلامی معرفی کرد و با تفاله خواندن عربستان سعودی گفت که این کشور حتی ارزش دشمنی هم ندارد. فرمانده سپاه قدس، گفت که دشمنان هرچی بیشتر به جمهوری اسلامی فشار بیاورند بیشتر [ضربه] خواهند خورد و هر روز [ضربه] می‌خورند و هرچه به جمهوری اسلامی فشار بیاورند جمهوری اسلامی کوتاه بیا نیست و فشار را تشدید خواهد کرد.
این درحالی است که عملیات‌های جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری در خاک آمریکا و اسرائیل خنثی می‌شوند، مواضع سپاه پاسداران در یمن و سوریه تحت حملات کشورهایی که قاآنی آن‌ها را دشمن می‌خواند قرار می‌گیرند، فرمانده پیشین سپاه قدس یعنی قاسم سلیمانی به دست آمریکا ترور می‌شود، دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی در تهران به دست اسرائیل کشته می‌شوند و اسرار سری هسته‌ای جمهوری اسلامی توسط اسرائیل به سرقت می‌روند.  

استراتژی‌ سخنرانی اسماعیل قاآنی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی متفاوت نبود، دروغ هرچه بزرگ‌تر بهتر. وقتی حسین امیرعبداللهیان در مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ایران را آزاد و دموکراتیک می‌خواند چرا قاآنی ادعا نکن که هر روز و هر هفته علیه آمریکا و اسرائیل عملیات نظامی انجام می‌دهد؟ مقامات جمهوری اسلامی هرگز برای ادعاهای خود مدرک ارائه نمی‌دهند و چرا قاآنی بدون مدرک برای تولید پروپاگاندا ادعاهای تو خالی نکند؟ 

قاآنی در مورد خیزش انقلابی مردم علیه جمهوری اسلامی  

اسماعیل قاآنی در بخش دوم صحبتهای خود به سراغ خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی رفت. او در این باره گفت: 

این‌ها مرد نیستند که در میدان اصلی با نظام اسلامی بجنگند.میدونن نمیتونن. میخوره تو  دهنشون. لذا به دلیل، عذر می‌خوام از محضر همه شما، به دلیل پست فطرتی و وجود نامردی که در خصلت همه این انسان‌های شیک کرواتی اتوکشیده نهفته است، از امریکا و اروپا گرفته تا این تفاله هاشون تو منطقه، چون مرد میدان اصلی جنگ نیستند، به دلیل پست فطرتی میان یه کارهای تاکتیکی پست رو دنبال می‌کنند، به دلیل اینکه توی صحنه اصلی که باختن، در رسانه‌ها خودشون رو نشون بدن برنده‌اند. این چند روزی که تو این کشور پنجه انداخت امریکای جنایت‌کار به دلیل ناتوانیش در میدان‌های اصلی، پنجه انداخت تو صورت چنتا جوان ناآگاه تابع سیستم‌های عرض کنم الکترونیک و فضایمجازی و اون‌ها رو کشوند آورد توی میدان که هر کس خوب نگاه کند تو این کشور می‌فهمد حتی این جوانی که تیغ دستش دادند و شیشه میشکند این هم داره امریکا بهش ظلم می‌کنه و این هم تحت ظلم  و جنایت امریکا قرار گرفته اینه که امریکا میاد این کارا  رو می‌کنه به دلیل اینه که تو میدان اصلی عرضه ندارند دائم دارند شکست می‌خورند. این شعار هم نیست. 


بخش دوم صحبت‌های قاآنی شاید از بخش اول هم مضحک‌تر بود. البته، موضع فرمانده سپاه قدس همان موضع همیشگی چمهوری اسلامی بود و فریاد آزادیخواهی ایرانیان باز هم به گردن کشورهای خارجی افتاد. اما شاید نکته مهم در این بخش صحبت‌های قاآنی تحلیل‌های بچه گانه و بی‌ پایه اساس او بوده باشد. او برای بخش دوم سخنان خود به بخش اول اسناد می‌کند و مدعی می‌شود که دلیل قیام مردم ایران شکست آمریکا از سپاه پاسداران و شبه نظامیان مورد حمایت ایران است!!! قاآنی حتی برخی جملات خود را نمی‌تواند به درستی بسازد، تنها سعی دارد دروغ‌های بزرگ خود را با توهین به آمریکا در هم آمیخته و بر زبان بیاورد.  

قاآنی در بخش دیگری زنانی که با حجاب اجباری مخالفت می‌خوانند را بی‌شرف خواند. البته، آقای قاآنی توضیح نداد که معیار شرف چیست و چگونه شرافت را اندازه می‌گیری می‌کند و یا چگونه از روی ظاهر یک فرد میزان شرف او را تعیین کرده است!!!

قآنی در مورد رسانه‌ ها

بعد از کمی رجز خوانی به سبک همیشگی جمهوری اسلامی و کوبیدن بر تبل تو خالی، اسماعیل قاآنی به سراغ رسانه‌ها رفت:

همه توان رسانه‌ای خودشون و دنیا رو بسیج می‌کنند نذارن مردم دنیا بفهمن چه خبره. در شهادت شهید سلیمانی گفتیم تا دیر نشده خونه هاتون رو بفروشین، خونه تو سرزمین اشغالی داره  ارزون میشه تو اروپا گرون میشه، گوش نکردند، نمیذارن به گوش شما برسه. 

حالا قاآنی دایره دروغگویی خود را به دنیای رسانه و املاک رسانده. ای کاش آقای قاآنی توضیح می‌داد که چگونه یک یا چند کشور رسانه‌های کل دنیا را کنترل می‌کنند. ای کاش با جزئیات بیشری در مورد قیمت املاک و نرخ خرید و فروش خانه در اسرائیل صحبت می‌کرد. اگر مخاطب اسماعیل قاآنی طرفداران جمهوری اسلامی هستند که خیر اما اگر قصد دارد این صحبت‌ها جایی در دنیای قشر تحصیل کرده  و روشن فکر جامعه ایران داشته باشد بار دیگر ثابت کرده است که از اکثریت مردم ایران هیچ شناختی ندارد.

فرمانده قدس سپاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:  

همتون، هرکدومتون که یک روز هم کار رسانه‌ای علیه این نظام کرده باشه، حالا کارهای جنایت کارانه و بمب ساختن و اسلحه وارد کردن و این حرفا که سر جای خودشه، کار رسانه‌ای هم کرده باشید یک روزی نوبتش خواهد رسید همتون خواهید خورد و دارین هم می‌خورید حالیتون نمیشه. یه مرتبه چشماتون رو باز می‌کنید می‌بینید هیچی ندارید. 

اسماعیل قاآنی خیلی راحت ذات جمهوری اسلامی در مورد آزادی بیان را در این بخش از صحبت‌های خود نشان داد. ای کاش آقای قاآنی توضیح می‌داد که چگونه یک رسانه‌ می‌تواند به نظامی که به گفته ایشان قدرتمند است آسیب برساند. ای کاش آقای قاآنی توضیح می‌داد که چرا صدا سیما چمهوری اسلامی علیرغم انحصار داخلی و دریافت سالانه میلیاردها تومان بودجه از حکومت نتوانسته کوچک‌ترین اعتباری در بین مردم ایران به دست بیاورد. 

قاآنی در مورد مجاهدین خلق

فرمانده سپاه قدس در صحبت‌های خود به سراغ مجاهدین خلق نیز رفت سعی کرد بار دیگر از حربه ترساندن ایرانیان از این گروه تروریستی استفاده کند. وی در این باره با خطاب به آمریکا و اسرائیل گفت:

خاک عالم تو سرتون. نمیفهمین.  بیشرف‌ترین آدم‌ها هستین. بعد اومدین برای اینکه شکست خوردین بساط کارتون جمع شده، همه کشورهای اروپایی رو جمع کردین، یک زن روسپی جنایتکار رو، خیلی عجیبه واقعا، آدم اینا عقلشون هم از دست دادن؛ قدرت که هیچی عقلشونم از دست دادن. یک زن روسپی رو پیدا کردن، که جنایتکاره دستشون اقلا آلوده‌ی به ۱۷۰۰۰ یا عدد بیشتری نمیدونم، ظاهرا عدد بیشتره حالا توی ذهن من نیست، کشته.اومدن همه کشورهای اروپایی آمریکایی جمع شدن گفتن این تحفه روسپی این پیشنهاد ماست برای رئیس جمهوری ایران. بفرما این هنرشون. این هنر آمریکاس این هنر کسانیه که در مقابل مایند. 

هدف این صحبت‌های قاآنی مریم رجوی رئیس سازمان تروریستی مجاهدین خلق بوده است. قاآنی بار دیگر تلاش کرد تا مخالفان جمهوری اسلامی را به این گروه مربوط کند و مردم ایران را از یک سایه سیاهی به اسم مجاهدین خلق بترساند. اما اگر اسماعیل قاآنی کمی از شرایط جامعه ایران و طرز تفکر مردم ایران شناخت داشت شاید در سخنان خود تجدید نظر می‌کرد.

مردم ایران دقیقا به همان اندازه که از جمهوری اسلامی متنفر هستند از مجاهدین خلق نیز متنفر هستند. مردم ایران مجاهدین خلق و جمهوری اسلامی را به یک چشم دیده و هردو آن‌ها را دشمن ایران می‌دانند. این سناریو که آزادیخواهان ایرانی از مجاهدین خلق هستند و یا بعد از جمهوری اسلامی مجاهدین خلق به قدرت خواهند رسید دیگر شاید حتی به باور طرفداران سخت جمهوری اسلامی هم پذیرفته نشود چراکه بعید به نظر می‌رسد حتی آن‌ها هم به اندازه فرمانده سپاه قدس و سایر مقامات جمهوری اسلامی برای کتمان حقیقت تلاش بکنند. 

نگاه کلی به صحبت‌های قاآنی

هدف اول فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از سخنرانی خود  تهدید آزادیخواهان ایرانی بود. اما خبر بد برای اسماعیل قاآنی این بود هرچه فکر می‌کرد برعکس شد. او تلاش کرد تا با زبان تهدید، معترضان ایرانی را بترساند اما استرس، نفس نفس زدن و تقلا کردن برای بیان کلمات و همچنین جملات نامربوط و بی معنی اون نشان داد که جمهوری اسلامی از همیشه به سقوط نزدیک تر است. این سبک سخنرانی و کلماتی که از دهان قاآنی خارج شدن در عوض ترس مخالفان جمهوری اسلامی بیشتر به روحیه آن‌ها افزود و مردم ایران را در مسیر سرنگونی این نظام دیکتاتوری مصمم‌تر کرد.
 

در مجموع، سخنرانی اسماعیل قاآنی یک سخنرانی بدون چالش دیگر به سبک همیشگی مقامات جمهوری اسلامی بود  اما یک نکته نیز در مورد آن جلب توجه می‌کرد؛ فرمانده سپاه قدس در این سخنرانی که نه رجز خوانی،  سعی می‌کرد خود را تا جاییکه می‌تواند شبیه به قاسم سلیمانی نشان دهد. دستگاه پروپاگاندا جمهوری اسلامی حداقل موفق شده بود در بین هواداران این نظام یک کاراکتر کاریزماتیک از سلیمانی بسازد؛ چیزی که اصلا در اسماعیل قاآنی دیده نمی‌شود.
در این سخنرانی او از واژه‌های «روسپی، تفاله، پست فطرت، خاک بر سرتان و بی شرف» استفاده کرد. او بارها انگشت اشاره خود را به سمت حاضرین گرفت، به این طرف و آن طرف چرخید و دست‌های خود را به جهات مختلف تکان داد. قاآنی تلاش می‌کرد تا یک کپی از سلیمانی باشد. مهم نبود به اندازه او به جنایت علیه بشریت محکوم باشد، دلش می‌خواست تهید کند هرچند تو خالی. شاید اصلا مهم نبود که چه بگوید، او فقط می‌خواست سلیمانی باشد.  

مقالات بیشتر

۸ شباهت جمهوری اسلامی و مزرعه حیوانات

۸ شباهت جمهوری اسلامی و مزرعه حیوانات

سیاسی

در ادامه این مقاله به بخش‌هایی از کتاب قلعه حیوانات اشاره خواهد شد که بیشترین شباهت‌ را به دیکتاتوری جمهوری اسلامی دارند. علیرغم اینکه شاید خط به خط این کتاب را بتوان به عنوان سرگذشت جمهوری اسلامی توصیف کرد اما سعی شده است به برجسته‌ترین شباهت‌ها پرداخته شود.

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

درک لیبرالیسم: یک بررسی سیاسی و فلسفی

سیاسی

لیبرالیسم یک فلسفه سیاسی و اخلاقی است که بر ایده‌های آزادی و برابری استوار است. با ریشه در دوران روشنگری، این اندیشه تاکنون تکامل یافته و هم بر اندیشه و هم بر عمل سیاسی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. این مقاله به بررسی اصول اصلی لیبرالیسم، تکامل تاریخی آن و ارتباط آن با دنیای معاصر می‌پردازد.

ویژگی‌های مشترک نظام‌های دیکتاتوری

ویژگی‌های مشترک نظام‌های دیکتاتوری

سیاسی

معمولا کسی دیکتاتورها را پیشبینی نمی‌کند، نظام‌های دیکتاتور با وعده‌های دروغین شکل می‌گیرند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت بر ویژگی‌های مشترک نظام‌های دیکتاتوری و روش‌هایی که به آن‌ها اجازه می‌دهند حکومت خود را طولانی‌تر کنند.

طلبکاری از مردم در بحران گاز در ایران

طلبکاری از مردم در بحران گاز در ایران

سیاسی

مقامات جمهوری اسلامی از جمله وزیر نفت،‌ جواد اوجی، از ماه‌ها قبل از زمستان ۱۴۰۱، در مورد زمستان سخت اروپا وعده می‌دادند. در این مقاله سعی خواهیم کرد علل کمبود گاز را بررسی کرده و میزان صداقت مقامات جمهوری اسلامی را بسنجیم.