Azadima آزادی ما
نکاتی مهم درباره استفاده از تلفن همراه در اعتراضات

نکاتی مهم درباره استفاده از تلفن همراه در اعتراضات

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

اگر در روزهای انقلابی ایران فعالیت سیاسی و یا به اعتراضات میروید، باید نکات امنیتی در فضای مجازی در اولویت او شما باشد. در این مقاله به نکات مهم امنیتی می‌پردازیم که رعایت آن برای هر شخصی ضروری و حیاتی است. 



حذف برنامه های داخلی یا محدود کردن آن ها

اگر به نرم افزار های تپسی و اسنپ یا روبیکا توجه کنید بسیاری اطلاعات شما را دسترسی دارند اطلاعاتی همچون موقعیت مکانی شما، لیست شماره تلفن، حافظه دستگاه، ضبط مکالمات و بسیاری از اطلاعات مهم دیگر دسترسی دارند. برای محدود کردن دسترسی برنامها به تنظیمات دستگاه بروید و گزینه apps را انتخاب کنید. سپس به بخش apps management وارد شوید و برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در قسمت permissions می‌توانید دسترسی برنامه به موقعیت و دیگر اطلاعات را مسدود کنید.

روبیکا


بهتر است از قفل رمز عبور جای اثر انگشت استفاده شود ممکن است ماموران امنیتی به واسطه زور شما را مجاب به باز کردن گوشی خود کنند.

اسنپ


از همه شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌هایتان خارج شوید

لازم است قبل از حضور در اعتراض‌ها از حساب های شبکه های اجتماعی خود خارج شوید، از اطلاعات و پیام‌های مهم خود نسخه پشتیبان یا BackUp گرفته و سپس مکالمات مهم را پاک کنید. همچنین احراز هویت دو مرحله‌ای برای ورود به حساب را فعال کنید. توجه داشته باشید که از برنامک‌های ارسال کد نظیر Google authenticator استفاده کنید.

جهت  فعال کردن دو مرحله خود در اینستاگرام به این لینک و برای واتس اپ به این لینک مراجعه کنید.
 

فقط اپلیکیشن ها را از منبع رسمی نصب کنید 

متاسفانه به دلیل محدود شدن اینترنت و عدم دسترسی به  اپ استور و گوگل پلی خیلی از افراد نرم افزار ها به صورت دستی نصب میکنند از دانلود فایل‌های .apk یا .ipa از منبع تایید نشده خودداری کنید.

از پیام کوتاه (sms) خودداری کنی

ارسال اس ام اس امن نیست! این حساسیت به بسیاری از تهدیدات، از جمله رهگیری، مبادله سیم کارت، دستکاری و بدافزار را افزایش می دهد.
هر چیزی که از طریق پیامک ارسال می کنید برای همه، از جمله شرکت های مخابراتی، دولت ها و هکرها به راحتی قابل مشاهده است. بنابراین، اگر با اطلاعات ارزشمند یا حساس سر و کار دارید، تنها راه قابل قبول برای ارسال آن از طریق پیام، استفاده از نرم افزار رمزگذاری برای تلفن همراهتان است.


راه‌ های امن ارتباطی و خودداری از تماس های تلفنی سنتی

تلفن های غیر هوشمند، (و حتی زمانی که صفحه نمایش خاموش است) به طور مداوم به نزدیکترین برج های تلفن همراه متصل می شوند، (این کار را با پخش شماره IMEI و MEID خود انجام می دهد). سپس برج‌ها این اطلاعات را به همراه هر ارتباطی به حامل تلفن همراه خود منتقل می‌کنند که این سوابق را به صورت نامحدود ذخیره می‌کند.


بهتر است برای استفاده از تماس تلفنی و مکالمات خود از اپلیکشن سیگنال استفاده کنید. لازم به ذکر است که سیگنال در جایگاه نخست امن‌ترین پیام‌رسان دنیا قرار دارد. 

پس از انجام این اقدامات امنیتی توصیه می‌کنیم گوشی‌تان را ریست کنید و به تنظیمات کارخانه‌ای برگردانید.

هنگام حضور در اعتراضات موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهید و از آن برای اتصال به اینترنت یا تماس استفاده نکنید. همچنین برای اطمینان بیش‌تر مسریاب گوشی خود را حتما غیرفعال کنید.

از فروشندگان مجازی و اینترنتی و ناشناس فیلتر شکن نخريد. فقط با فروشندگانی معامله کنيد که به هويت آنان اعتماد داريد. جهت دسترسی به فیلتر شکن های امن به بخش فیلتر شکن مراجعه کنید. 

هموطن عزیز ، با انتشار این مطلب به آگاهی و امنیت دیگران اهمیت بدهید.

مقالات بیشتر

چگونه در اینترنت ناشناس بمانیم؟

چگونه در اینترنت ناشناس بمانیم؟

امنیت انلاین

رعایت امنیت حریم شخصی در فضای مجازی همواره مهم ترین شرط برای حضور در اینترنت است که میتواند از به خطر انداختن حریم خصوصی جلوگیری کند. در این مقاله به این می پردازیم که چطور میتوان در اینترنت بصورت ناشناس فعالیت کرد.

نحوه اتصال به SSH Tunneling

نحوه اتصال به SSH Tunneling

امنیت انلاین

نحوه اتصال به SSH Tunneling در ایفون و اندروید - با توجه به محدودیت اینترنت در ایران، دانلود فیلترشکن رایگان و پرسرعت هم اکنون اصلی‌ترین دغدغه کاربران در کشور به حساب می‌آید. در ادامه این مقاله قصد داریم راهنمای فعالسازی اینترنت رایگان و پرسرعت برای آیفون و اندروید از طریق نرم افزار NapsternetV را ارائه کنیم.

دیوار آتش بزرگ چین چیست؟

دیوار آتش بزرگ چین چیست؟

امنیت انلاین

دیوار آتش بزرگ چین (The Great Firewall of China) که به نام رسمی «پروژه سپر طلایی (Golden Shield Project)» شناخته می‌شود، یک پروژه قدرتمند سانسور اینترنت است که از دسترسی آزاد کاربران به برخی وبسایت‌های خارجی جلوگیری می‌کند.

Wings X بهترین فیلترشکن برای آیفون و IOS

Wings X بهترین فیلترشکن برای آیفون و IOS

امنیت انلاین

اپلیکیشن Wings X یکی از بهترین فیلترشکن‌های رایگان و پرسرعت iOS است که مبتنی بر فناوری V2ray کار کرده و می‌توانید از آن برای اتصال آیفون و iOS خود به اینترنت آزاد استفاده کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم راهنمای فعالسازی اینترنت رایگان و پرسرعت آیفون و iOS با استفاده از اپلیکیشن Wings X مبتنی بر V2ray را ارائه کنیم.