Azadima آزادی ما
نقش مستقیم علی خامنه‌ای در اعدام معترضان ایرانی

نقش مستقیم علی خامنه‌ای در اعدام معترضان ایرانی

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

هرچند علی خامنه‌ای همواره در جایگاه طلبکار ظاهر می‌شود و خودش را فاقد هرگونه مسئولیتی می‌داند اما نقش مستقیم او در همه جنایات جمهوری اسلامی قابل مشاهده است. به بیان دیگر، برخلاف چیزی که طرفداران حکومت سعی دارند تبلیغ کنند، همه تصمیمات در جمهوری اسلامی با نظر مستقیم علی خامنه‌ای اتخاذ و اجرا می‌شوند. اعدام ایرانیان آزادیخواه در دادگاه‌های نمایشی حکومت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با کمی کنکاش به راحتی می‌توان دریافت که شخص علی خامنه‌ای دستور اعدام‌ها را صادر می‌کند.

نقش مستقیم علی خامنه‌ای در اعدام ایرانیان آزادیخواه 

با اینکه خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی شهریور ۱۴۰۱ و  بعد از قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد، اما تقریبا همه کارشناسان سیاسی و اجتماعی مستقل اتفاق نظر دارند که این خیزش انقلابی ادامه خیزش‌های سراسری گذشته بویژه دی ۹۶ و آبان ۹۸ و همچنین تظاهرات پراکنده صنفی  در سال‌های اخیر است.
بنابراین، یک خیزش انقلابی این چنینی علیه جمهوری اسلامی به راحتی قابل پیش بینی بود و علی خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی  نیز می‌توانستند اتفاقاتی مشابه آنچه امروز در خیابان‌های ایران می‌گذرد را پیش بینی کنند؛ از همین رو، علی خامنه‌ای مجوز اعدام‌ها و برخورد وحشیانه با معترضان را پیش از شهریور ۱۴۰۱ صادر کرده و کماکان با ادامه خیزش مردم علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی بر موضع خود تاکید می‌کند.

خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است

دهه ۶۰ خورشیدی یکی از تاریک‌ترین و وحشتناک‌ترین دوران حکومت جمهوری اسلامی بود. از اعدام‌های دسته جمعی زندانیان عقیدتی سیاسی در سال‌های ۶۰ و ۶۷ که بدون محاکمه انجام و قربانیان آن‌ها در گورهای دسته جمعی دفن شدند گرفته تا ربودن، کتک زدن و قتل شهروندان ایرانی با جرم‌هایی مثل پوشیدن شلوار جین، بر سر نداشتن چادر، آرایش کردن یا حتی پوشیدن پیراهن آستین کوتاه.

علی خامنه‌ای اما این دهه را یکی از بهترین دهه‌های تاریخ ایران می‌داند و معتقد است که این جنایات جمهوری اسلامی یک تجربه موفق است و مسئولان امروزی باید از تجربه به گفته او ↔موفق≈ دهه ۶۰ خورشیدی برای مدیریت کشور استفاده کنند. وی در همین راستا تیر ماه امسال در جمع تعدادی از مسئولان قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد:

ما در سال ۶۰، در مقابل این همه حادثه و شدّت عمل توانستیم روی پای خودمان بِایستیم و دشمن را ناامید کنیم، امروز هم میتوانیم؛ خدای سال ۶۰، همان خدای امسال است؛ خدای دوران‌های سختی و دوران‌های گوناگون یکی است، همه‌ی سنّت‌های الهی هم سر جایش است. سعی کنیم خودمان را مصداق سنّت‌های الهی در راه پیشرفت قرار دهیم؛ سعی‌مان این باشد.

خامنه ای و کشتار دهه شصت

به نظر می‌رسد که علی خامنه‌ای قیام انقلابی ایرانیان علیه خود و حکومتش را بهتر از هر کس دیگری پیش‌بینی کرده بود و در این دیدار حکم اعدام مردم آزادیخواه را از پیش صادر کرد.

اعدام با سناریو ساختگی قصاص به جای محاربه

هر یک نفر کشته شه؛ هزار نفر پشتته≈ این یکی از پر تکرار‌ترین شعارهای ایرانیان آزادیخواه در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی بود. خامنه‌ای به خوبی می‌داند که متهم کردن دستگیر شدگان به ↔محاربه و افساد فی‌الارض≈ که می‌توانند در قانون مجازات اسلامی منجر به اعدام گردند خشم مردم را بیشتر کرده و فشار بین المللی بر روی حکومت را افزایش می‌دهد.
بنابراین، علی خامنه‌ای به مقامات جمهوری اسلامی دستور داده است که با استفاده از حکم قصاص≈ ایرانیان آزادیخواهی را اعدام کنند. سناریوی قصاص به خوبی یاد آور پرونده نوید افکاری است؛ کشتی‌گیر معترضی که توسط نیروهای حکومتی ربوده شد و با شکنجه مجبور شد علیه خودش اعتراف کند و سرانجام اعدام شد.

در فایل صوتی لو رفته از جلسه تعدادی از کارگزاران جمهوری اسلامی در اوایل آذرماه، مدیر مسئول سایت مشرق نیوز اینطور از علی خامنه‌ای نقل قول می‌کند:

نگاه حضرت آقا [علی خامنه‌ای] این بود که ما باید رو موضوع قصاص توجه داشته باشیم و بحث محاربه رو فعلا متوقف کنیم.

 تهدید خامنه‌ای یک روز پیش از اعدام محسن شکاری

محسن شکاری هفدهم آذر ۱۴۰۱ به جرم بستن راه و زخمی کردن یک بسیجی به دست جلادان خامنه‌ای اعدام شد. اما دقیقا یک روز پیش از اعدام محسن شکاری، علی خامنه‌ای طی سخنانی در میان طرفداران خود بر برخورد شدید با معترضان دستگیر شده تاکید و اعلام کرد:

این‌ها باید مجازات شوند. قدیم‌ها زخم‌هایی که خوب نمی‌شد با آهن سرخ داغ می‌کردند.

 تهدید خامنه‌ای یک روز پیش از اعدام محسن شکاری 

علی خامنه‌ای با این سخنان سعی کرد بار دیگر به تهدید معترضان بپردازد و از جنایاتی که رژیمش در حق ایرانیان آزادیخواه مرتکب می‌شود تمام و کمال دفاع کرد.

آیا اعدام معترضان ایرانی به بقا جمهوری اسلامی می‌انجامد؟

علی خامنه‌ای برای بقا خود و حکومتش دستور قتل ایرانیان آزادیخواه را صادر کرده است. اما چوبه دار چیزی نیست که مردم ایران نسبت به آن غریبه باشند. جمهوری اسلامی با اعدام به وجود آمد و استقرار یافت. در طول ۴۳ سال گذشته مردم ایران از اعدام نترسیده‌اند و باید از علی خامنه پرسید چرا فکر می‌کند حالا ترس خواهند داشت؟ آن‌هم زمانی که شجاعت در بین جامعه با سرعت بی سابقه‌ای در حال تکثیر است.

رهبر جمهوری اسلامی از دهه ۶۰ صحبت می‌کند، دهه‌ای که خاک ایران تحت هجوم ارتش عراق بود و اکثریت جامعه با ایدئولوژی جمهوری اسلامی همسو بودند. امروز جوانان ایرانی در مقابل گلوله‌های ماموران جمهوری اسلامی سینه سپر کرده‌اند و در آخرین نفس‌های خود شعار ↔جانم فدای ایران≈ سر می‌دهند.

اگر این مردم از از دست دادن جان خود بیم داشتند هرگز با دست‌های خالی در مقابل ماموران تا دندان مسلح جمهوری اسلامی ایستادگی نمی‌کردند. اعدام معترضین ایرانی یک حرکت غلط برای جمهوری اسلامی است که تنها مردم ایران را برای سرنگونی این رژیم مصمم‌تر می‌کند. شاید خدای سال ۶۰ همان خدای امسال باشد اما بدون شک ایرانیان ۱۴۰۱ دیگر ایرانیان ۱۳۶۰ نیستند.

مقالات بیشتر

۶ جنایتی که خامنه‌ای نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند

۶ جنایتی که خامنه‌ای نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند

خامنه ای

کارنامه سی و چند ساله رهبری علی خامنه‌ای حتی از رنگ عمامه او سیاه‌تر است اما اگر به این کارنامه کمی‌ دقیق‌تر نگاه کنیم به اتفاقاتی برخواهیم خورد که رهبر جمهوری اسلامی به هیچ عنوان نمی‌تواند از آن‌ها سلب مسئولیت کند. در این مطلب، فجیح‌ترین و مرگبارترین جنایاتی که علی خامنه‌ای مسئول آن‌ها است و به هیچ عنوان نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند را بر خواهیم شمارد.

سرنوشت امضا کنندگان بیانیه استعفا خامنه‌ای

سرنوشت امضا کنندگان بیانیه استعفا خامنه‌ای

خامنه ای

سران حکومت جمهوری اسلامی به سردمداری علی خامنه‌ای همواره تلاش داشته‌اند نظام دیکتاتوری خود را یک حکومت آزاد معرفی کنند. اما حالا با گذشت بیش از ۳ سال از انتشار این بیانیه، نگاهی خواهیم داشت به سرنوشت امضا کنندگان آن و چگونگی برخورد جمهوری اسلامی با آن‌ها.