Azadima آزادی ما
دامپینگ یا قیمت‌ شکنی در جمهوری اسلامی

دامپینگ یا قیمت‌ شکنی در جمهوری اسلامی

علی بیگی خوزانی
علی بیگی خوزانی
اشتراک گذاری:

دامپینگ (به انگلیسی dumping) بازار شکنی یا قیمت شکنی فروش یا صادارات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده را دامپینگ میگویند یا حتی فروش کالا; در خارج از کشور به قیمت کمتر از کالای داخلی ! آیا تابحال; به این فکر کرده اید که چرا قیمت خودرو پراید در ایران مثلا 100 میلیون تومان و در کشور های دیگه نظیر سوریه 60 میلیون تومان بفروش میرسد؟


اعمال دامپینگ توسط کشورهای قدرتمند در عرصه اقتصاد بین‌الملل در دهه‌های اخیر تا حدودی باعث ایجاد نوعی ناامیدی در کشورهای درحال‌ توسعه دارای مزیت نسبی در تولید این‌ گونه محصولات شده است، زیرا هرچه این‌گونه کشورها تلاش می‌کنند که قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی خود را کاهش دهند به علت وجود دامپینگ، توان رقابت باقیمت‌های صادراتی را نداشته که این امر درنهایت موجب حذف ایشان از عرصه تولید می‌شود و بالطبع خود امکان رهبری قیمت توسط کشور مجری این سیاست را فراهم می‌کند.


به نوعی یک رقابت مکارانه جمهوری اسلامی است که هر نوع قیمیتی می توانند محصولات خود را به مردم بفروشد و راه حلی برای مردم نذاشته اند ولی نمیتواند در عمل در کشور های خارجی به دلیل رقابت به همان قیمت داخلی محصولات خود را به فروش برسانند; درعمل دامپینگ را انجام می دهند.

یکی از روش های ناسالم در تجارت و اقتصاد, دامپینگ است.

مقالات بیشتر